Hakuna Matata

2013-01-05
17:15:53

Språkskillnader /L
En gång för längesen kläckte jag ur mig ett "herregud" bland 5-åringarna. Då tittade uppspärrade chockade barnsögon på mig. De utbytte blickar och jag insåg att jag gjort någonting fel. Ni vet när barn börja fnittra, ser på varandra och du fattar ingenting. VAD SA DU, LINDA?! Var det en brunhårig flicka som frågade. Herregud, svarade jag fortfarande ovetandes. Det är ett fuuuult ord skrek barnen. OPS....
Herregud säger jag stupiett. Mina kollegor utnämnde mig till "Miss Va-fan!" för jag säger det allt för ofta. Hittills inte framför barnen, så lugn ;)
Norska svordomar är underhållande. Nedan följer ett exempel från aftenposten. JØSSENAM, FØKKA (En version av amerikanska fuck) och favoriten MORRAPULER (Mamma-knullare). De danska kan jag inte ens uttala, ännu mindre förstå ;)
 
Taggar: Aftenposten, Arbete, Barnehage, Danska, Herregud, Jobb, Kultur, Norska, Språk, Svenska, Svordom;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: