Hakuna Matata

2014-08-29
19:59:18

Nystartskänsla /S
Nu har jobbet kommit igång på allvar, lilla fröken är inskolad i sin verksamhet, och jag har försökt sparka igång träningen igen efter tre månaders uppehåll. Två träningstillfällen har jag bakom mig och jag fick en kickstart då jag vågade mig på det otroligt fruktade löpbandet en kväll när gymmet var näst intill folktomt. Jag har inte vågat testa det i rädsla för att ramla, men efter en stund på bandet började jag känna mig hyfsat avslappnad och jag vågade prova på en stunds löpning i intervaller. Jag blev så pepp av det att jag nu har satt mitt nya träningsmål - ingen viktnedgångshets denna gång, utan ett konkret mål fokuserat på en dröm om att kunna springa en runda på hemmaplan. Så mitt nya mål är att få upp min kondis så pass mycket att jag klarar av att springa den fina 5 km rundan här i vår skog när våren kommer! Det är verkligen inget omöjligt mål, och vissa skulle säkert säga att det är ett superenkelt mål - men för mig som aldrig sprungit längre än 2,5-3 km i vuxen ålder, känns det verkligen som ett tufft mål, men något som jag verkligen vill! Jag tänker att jag borde orka springa 5 km på löpbandet vid årsskiftet men vi får väl se... jag hoppas löpbanden kommer fortsätta att vara lediga under hösten på mina träningskvällar så att jag verkligen kan komma igång.

Jobbet är som sagt också igång men jag känner mig lite halvdepp då jag hade hoppats på att känna av en nytändning nu efter semestern med nya barn, jobba med kollegor jag inte jobbat med tidigare o.s.v. men bara tre veckor in så känner jag mig... less och ganska oengagerad. Kanske kommer den där nytändningen efter hand eller också är det dags att på allvar börja fundera på om jag ska försöka slå mig in på någon annan bana...

2014-08-27
17:43:36

Man lär sig något nytt / L
Ibland blir jag rädd för mig själv.

Här är ett exempel på varför.

Jag: Cheeses!
J: Det heter Jesus.
Jag: Ser dum ut.
J: Du skojar nu va? Trodde du seriöst man sa "ostar"? Du är 28 år och lärare!
Jag: Ser (förmodligen) ännu dummare ut.

Note to self. Man säger alltså inte cheeses.

2014-08-20
13:17:24

myshelg /s
Den här helgen tankade jag mig full på måbra-energi! Lördagen blev en pysseldag för att förbereda för förskolestart innan det blev det en hel kväll med bästa blogg kollegan. Det var så skönt att få en kväll för oss själva och bara få prata ikapp i lugn och ro! Kände mig alldeles varm i kroppen när jag väl satt i bilen på vägen hem.

Morgonen efter kom mamma och pappa över för en hel dag med Selma innan jag och T blev upphämtade av J&F för att åka mot Hagfors för en dag på en turistgård som en kompis drivit under sommaren. Det blev en dag med fiske, grill mys med världens sötaste killingar, och det bästa till sist - en ridtur tillsammans på varsin häst! Det var verkligen en supermysig dag trots att det regna större delen av dagen.
världens bästa avslutning på en fin sommar :)

2014-08-14
21:55:00

Tillbaka till vardagen /S
Då var man igång igen!

Sista semestertiden blev det en cykeltur som planerat. Det blev en mysig dag i Arvika med Selmas farmor,farfar, faster och Ts faster och kusin- Vi cyklade runt en liten sjö på en jättemysig liten väg och tog ett lunch och badstopp längs vägen. Selma som älskar att åka cykel njöt av dagen lika mycket som oss eller kanske mer.
En liten fotosession blev det också men tyvärr inte med ett lika lyckat slutresultat som förra gången på grund av att vi dels fotade utomhus vilket är svårare att få till + att den lilla damen numera är allt annat än lugn och stilla, och på något lekhumör var hon inte heller riktigt. Några bra bilder hoppas jag i alla fall att det kan bli i slutändan när fotografen lagt en hand på dem.
På hemmaplan blev det inte så mycket gjort som jag hade tänkt då lusten verkligen inte fanns. Men T har nästan slutfört sommarens viktiga projekt att måla fönster vilket känns skönt.
Sista lediga dagen blev det en playdate med kompisarna från föräldragruppen. Det var verkligen konstigt att se hur stora våra små pluttisar har blivit, nästan lite svårt att ta in! Det blev också ett besök på Selmas förskola då det var dags för vårt första föräldramöte som förberedelse inför inskolningen som drar igång på måndag. Det kändes väldigt bra med både lokaler och personal men jag blev lite nervös trots allt, att behöva lämna över vår juvel till någon annan än oss. Lite trist kändes det också att mer än 2 tredjedelar av gruppen bestod av tjejer. Det behöver i och för sig inte vara negativt men vår kavata tjej tror jag skulle trivas bra tillsammans med lite grabbar som det ofta är lite mer fart på. Jag får väl istället hoppas på att det finns gott om tjejer i gruppen som är av samma skrot och korn som vår lilla virvelvind.

Själv kastades jag in i verkligheten igår, mitt i inskolningstider, nya kollegor och barn som får samsas på en och samma avdelning i väntan på öppnandet av nya avdelningen. Idag var det lugnare när de äntligen fick komma in i sina nya lokaler och vi kunde lite smått börja fundera över hur vi ville utforma vår avdelning miljömässigt. Under eftermiddagen kom vår chef och hjälpte oss men hon var lite väl snabb i tanken ibland så jag var helt slut när kvällen kom och vi äntligen fick gå hem. Jag är verkligen inte en person som tar snabba beslut i vissa avseenden, jag vill tänka, reflektera och se saker ur olika perspektiv innan jag bestämmer mig men den tiden fick jag inte riktigt idag. Men i stort sett klara blev vi i alla fall och det blev nog ganska bra i slutändan. Att börja mitt i veckan känns som ett bra beslut då helgen trots allt är efterlängtad redan!

2014-08-04
00:19:21

Semesterslutspurt! /S
Med tre veckors semester bakom mig så börjar min semester nu närma sig sitt slut, även om drygt 1,5 vecka återstår. De här veckorna har gått så galet fort och jag har nog inte riktigt hängt med. Det har blivit många härliga dagar på stranden och Selma har verkligen blivit tuff när det kommer till vatten, kanske lite väl tuff. Till en början vågade hon bara gå i och doppa fötterna för att sedan vänta på att få hålla en i handen innan hon kanske traskade ut tills vattnet nådde till magen. Nu verkar det som att i stort sett all reservation är som bortblåst och man får verkligen ha ögonen på henne varje sekund då hon kan gå ut så att vattnet når henne upp till halsen! Det är lite blandade känslor inför det... å ena sidan har ju målet med babysim för vår del varit att hon inte ska vara rädd för vattnet men ha respekt för det - och rädsla har hon ju definitivt inte - men tyvärr inte så mycket respekt för det heller. Det har i alla fall varit underbart att få se henne njuta av stranddagarna, att få bada, gräva i sanden, ösa vatten m.m.

Förutom stranden har det blivit en minisemester då vi åkte till Stockholm för att spendera två nätter. Resan dit gick riktigt bra - Selma satt nöjd och tittade ut genom fönstret innan hon somnade en stund och när hon vaknade fick hon en macka som mellis och muta innan hon började lessna så då fick det bli en lunch/badpaus i Enköping innan vi tog oss an den sista biten. Stockholm bjöd på värmerekord och det var tyvärr nästan olidligt varmt men det blev i alla fall ett svettigt besök på Skansen, Wasamuseét och ett besök hos vänner där vi fick se Selma leka med en kompis på riktigt för första gången!! De små tjejerna "pratade" med varandra, höll varandra i hand och lekte verkligen tillsammans - så himla mysigt att se!! Att sova på hotell med damen var inga större problem då hon var så trött efter en dag full med aktivitet att hon somnade men vällingflaskan i hand och sov genom vårt TV-tittande och prat. Efter Stockholm åkte vi vidare mot Linköping! Jag längtade verkligen och kände mig som ett barn inför julen och det var precis så härligt som jag trodde att få komma tillbaka samtidigt som det kändes lite vemodigt då jag verkligen kände hur mycket jag saknat staden. Karlstad har sin charm men det klår inte Linköping i min värld! Efter att ha åkt runt lite förbi bekanta områden där vi jobbat och bott åkte vi mot Bergs slussar för ett svalkande dopp i Roxen i värmen. Avsvalkade och klara åkte vi in mot stan för att checka in på hotellet och promenera lite på gatorna innan T hoppade på bussen för en återträff med gamla kompisar från universitetstiden medan jag myste på hotellrummet med Selma snarkandes bredvid mig i sin säng. Sista dagen på vår tripp besökte vi mysiga Gamla Linköping, Valla och en promenad genom universitetsområdet innan vi åkte till en kompis till mig där vi beundrade deras nytillskott i form av en liten pojke på 2 månader medan Selma lekte med deras 2-åring. De blev poolhäng i trädgården för de små och vi fick både lunch och fika i magen innan vi åkte hemåt. Både jag och T var faktiskt väldigt imponerade över hur underbart nöjd vår tjej var under hela vår lilla resa, trots många mil i bil och en värme som tog hårt på oss alla.

Nu återstår som sagt 1,5 vecka... vi får väl se vad den ska bjuda på men en liten cykeltur med Ts familj är väl planen, förhoppningsvis en liten fotosession med svågern för att få nya underbara bilder på vår numer stora tjej, en kväll på tu man hand med min fina sambo för middag på stan följt av musikalen Sound of music, och allmänt pyssel på hemmaplan innan allvaret drar igång igen!!
Vad det än blir så har jag haft en härlig semester! Flera besök på uteserveringar och kvällar med vänner, strandhäng, underbara nyheter x2, semesterminnen med min familj m.m. Sommaren 2014 kommer helt enkelt leva kvar i minnet som en underbar sommar :)

2014-08-02
17:33:38

Paolo Nutini - Last Request /L

Åhh, vad jag älskar den här låten!