Hakuna Matata

2013-01-14
21:07:48

Att vara vuxen och ta ansvar är ibland totalt omöjligt...! /S
Jag har nu gått in i vecka 23 av graviditeten och vi är därmed mer än halvvägs och det börjar bli dags att ta vissa beslut, och vissa av dessa är mer angelägna att ta än andra. Jag tittar mer än gärna på vagn och och försöker ta ett beslut angående det, eller skötbord eller barnvagn och så... men det vi försöker läsa in oss på nu och ta beslut om är försäkringar...
 
Det handlar om dels gravidförsäkring, en sjuk och olycksfallsförsäkring samt livförsäkring för mig, samt kika på kommande barnförsäkring. En otroligt viktig sak, fast det är nog inget man egentligen förstår förrän det faktiskt händer något. Nu råkar jag ha "turen" att känna till någon som födde ett barn med flera allvarliga problem och som får en att själv inse vikten av en bra försäkring.
 
Men... när det kommer till försäkringar blir jag verkligen som ett barn!  Jag börjar läsa men det går inte in i huvudet - det enda jag tänker är bla, bla, bla! Jag försöker verkligen koncentrera mig men orkar inte hålla intresset uppe mer än ett fåtal sekunder. Det är tur att min fina sambo är duktig på att läsa in sig på sådana här tråkiga saker. Vad gäller gravidförsäkringen så har vi väl nästan bestämt oss för Trygg Hansa då de verkar ha det bästa av allt, men lite mer måste vi kolla upp och jämföra.
 
Själv är jag mer inställd på de roliga bitarna som sagt - typ djungeln av barnvagnar där jag läser på så mycket jag kan samtidigt som jag försöker gå lite på magkänsla då alla har olika önskemål vad gäller vagn, så det som passar mig kanske inte passar någon annan and so on... Jag har ju fortfarande Brio Smile som favorit men med samma orosmoment om att den inte ska passa oss vintertid så det ska kännas och klämmas lite till...
 
Vi har också börjat försöka planera lite smått inför föräldraledighet men det är också jättesvårt. Från början pratade vi om att vara hemma fram till och med augusti 2014, det skulle i så fall innebära att Liten skulle vara ungefär 15 månader vid förskolestart men idag började vi fundera på om man inte skulle vara hemma ända till januari 2015, i så fall skulle Liten vara 18-19 månader vid förskolestart vilket nog känns lite bättre då jag själv tycker de där små ettåringarna är lite för små för förskolans värld. Jag skulle också vilja ha ganska många dagar kvar efter föräldraledigheten så att man kan ta ledigt kanske en gång varannan vecka första tiden  för att Liten ska få en mjukstart och för att kunna förlänga ledigheter under jul- och sommarlov de kommande åren. Men det ska räknas även här för att se hur få dagar vi kan plocka ut och ändå ha det bra ekonomiskt... Som sagt, inte lätt men det är ändå mer spännande än försäkringar då det blir lite mer påtagligt att vi närmar oss <3
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: