Hakuna Matata

2012-09-29
16:51:00

W.E. /S

W.E. är en passionerad berättelse om sökandet efter den sanna kärleken, sedd genom en av tidernas mest omtalade kärlekshistorier.

Wally lever i ett kärlekslöst äktenskap på Manhattan och är besatt av Wallis Simpson, den eleganta amerikanskan som trots att hon var skild, förtrollade Englands blivande kung och fick honom att ge upp tronen för kvinnan han älskar. Wallis Simpson blev hertiginna av Windsor och tillbringade återstoden av sitt liv som en celebritet i exil.
Wally finner inspiration och kraft i hertiginnans övertygelse att kärleken betyder allt och inleder ett förhållande med en man vars ovillkorliga kärlek blir som en befrielse för henne.

Det blev vårt filmval under kvällen igår. Jag som älskar kärlekshistorier och ännu bättre, verklighetsbaserade filmer, tyckte den var helt okej. Jag kände till kärlekshistorien om Wallis Simpson och kronprinsen sedan filmen Kings speech, men jag visste inte mer än att det var en skandalromans och att han gav upp tronen för henne.

Filmen var lite svår att hänga med i ibland då den ständigt hoppar mellan berättelsen som utspelar sig under 30-talet med kronprinsen och Wallis, och med nutid då man får följa Wally.
Det händer inte så mycket men det ger en inblick i ett äktenskap som verkar så perfekt från utsidan men som är så kärlekslöst i verkligheten. Samma poäng gäller egentligen romansen med kronprinsen där allt fokus hela tiden varit hur mycket han gav upp för sin kärlek för henne, men ingen tänker på vad hon gav upp för honom då hon blev hatad av alla... och hur lämnar man en man som gett upp sitt land och kungatitel för din skull, om kärleken inte skulle hålla?


Det kanske inte är en film jag kommer att komma ihåg för alltid men intressant och tänkvärd, och passade mig perfekt som älskar kärlekshistorier gärna verklighetsbaserade, och allra helst som utspelar sig i en annan tidsera.Jag tyckte också om att den inte är sliskigt romantisk utan snarare bara en berättelse som belyser så mycket mer än bara det fina...


 

 


Ikväll bjuder älskling på 3 rätters här hemma med mozzarella, tomat och babyspenat som förrätt (såååå gott och sååå enkelt!), stekt rostbiff med potatisgratäng och hemmagjord pannacotta :)

Det blir väl lite filmmys även ikväll, men vad det blir för film återstår väl fortfarande att se...

Taggar: Film;

Kommentar:
#1: Linda

Synd att jag bor så långt bort, annars kunde du lånat min kopia :)

2012-09-30 @ 14:09:21
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: