Hakuna Matata

2012-02-06
18:54:54

LABC /S
LABC... Någon som vet vad det är?

Det har nämligen jag lärt mig idag efter en kurs i Livräddning på barn. Det var hemskt nog min allra första kurs i livräddning på just barn. Det skiljer sig förvisso inte supermycket från vanlig livräddning, men nu är det faktiskt nästan sju år sedan jag gick en sådan med vilket för oss tillbaka till 2005 när jag precis påbörjat min lärarutbildning. Idag fick jag också lära mig att alla som hade en Livräddningsutbildning som var innan 2006 bör gå en ny kurs då vissa saker ändrats.

En grej som jag verkligen bär med mig var att allt är bättre än inget - det är bättre att göra brösttrycken för hårt så revben knäcks så blodet pumpas ut än att göra dem försiktigt t.ex. Vi fick många sådana exempel... och det där med att känna på pulsen var tydligen helt borttaget, sådant skulle bara sjukvårdspersonal ägna sig åt...

Jag ska inte gå igenom allt jag lärt mig men jag ska uppmana ALLA att gå en kurs i livräddning även om man redan gjort det, för man tror man vet - men är man ens lite osäker tror jag att man kanske inte vågar genomföra det i krissituation för att man är så rädd att göra fel...

Sen är vi duktiga på att tjata på barnen att man ska ringa 112, men vet barnen hur man ringer på telefonen hemma utan din hjälp, vet de hur en 1:a och 2:a ser ut?  Hur skulle de reagera när de kommer fram och personen i andra änden inte säger "112 - lätt att slå", utan istället säger "SOS Larmcentral - vad är det som har hänt?"? Det var en tankeställare som jag tror alla fick med sig, att barnen faktiskt måste få träna på sådana samtal, att köra rollspel där de lär sig sin adress, att säga sitt namn och annat viktigt...

Så vad var nu det där LABC....?

L....ivsfarligt Läge; man ska alltid börja med att stanna upp och se så att det är säkert att gå in i situationen för mig och offret, kanske måste man bryta strömmen, kanske måste man flytta personen från en bilväg in till vägkanten, eller sätta upp en varningstriangel så man inte blir påkörd mitt i räddningsarbetet.

A........ndning. Kontrollera om personen är vid medvetande, om inte, blås 5 gånger (blås in så mycket luft så att du ser att bröstkorgen höjs - olika mycket luft behövs till olika personer) Andas personen fortfarande inte, börja brösttryck, 30 st på barn, sedan blås 2 gånger och 30 nya tryck, fortsätt så.

B......lödning? Blöder personen, lägg den blödande delen i högläge, gör tryckförband.


C.....hock? Håll personen varm, särskilt underifrån. Ge absolut INTE personen något att dricka, inte ens lite!

Som sagt, en väldigt lärorik dag med många tankeställare...!!

http://www.bliwa.se/Global/Hjarta/flash_fallback/hjarta.gif


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: