Hakuna Matata

2012-12-16
19:01:58

Föräldraskapets baksidor /L
Vet ni, en av fördelarna med att arbeta i förskola eller barnehage är att man när barnen blir sjuka kan ringa till "någon" och be denna "någon" hämta barnet. Men så sker det, en dag är det du själv som är denna "någon". Och då mina vänner är det fan inte lika roligt längre.
 
I torsdagskväll var lilleman så trött att jag la honom tidigt. Han sov gott och jag ropade "jaaa" av glädje för en lugn kväll i soffan. Meeeen. Så en timme senare skriker han till från spjälsängen. Av vana tror jag att nappen har åkt ut och ska tryckas in igen (det brukar gärna ske åtminstonde en gång per kväll) så jag trevar med handen nedi sängen i mörkret efter en napp. Till min förskräckelse så doppar jag handen i en spya. Inte så jävla trevligt.
Upp med skrikande unge, in i duschen, in med allt i tvättmaskinen. (Thank god för tvätt-och torktumlare!). 
Så börjas diskussionen vem som kan vara hemma dagen efter. Puzzlet läggs och jag blir tilldelad kvällsvakten. Man vill inte ha en magsjuk-unge i sängen, spjälsängen var nedspydd så det återstod bara soffan. Klockan 1 på natten "somnade" jag och lilleman. Han på en madrass mitt på vardagsrumsgolvet och alla möbler flyttades intill väggen. Jag vaknade av varenda ljud han gav så när klockan ringde 6 på morgonen var jag jävligt trött. I barnehagen var 5 av 12 barn på avdelingen hemma i magsjuka.
 
På fredagen var lilleman pigg och glad. Lördagen spenderade vi hos min far och firade jul med den sidan av familjen. Lilleman stortrivdes men åt ingenting... ja, förutom godis. Det har en tendens att sjunka ner utan problem. Allt var frid och fröjd.
Lilleman sov hos oss natten till söndag. J gick upp på morgonen och värmde en flaska nan-mjölk då lilleman gnällde. När klockan slog 6 på denna söndagsmorgon kräktes lilleman rakt ut i vår säng. 
Den adrenalinkicken är inte att leka med, när du vaknar av att någon spyr rakt ut i sängen. Till min lättnad så kom allt på J:s sida ;)
 
Idag har lilleman varit grindig, sur och lättretlig. Han fick i sig en smörgås tidigare idag. Och ingenting mer har kommit men i morgon stannar vi hemma.
 
Nu är jag trött på magsjukan och jag beeeer till gode gud att varken jag eller J drabbas.
 
Taggar: Barn, Barnehage, Förskola, Föräldraskap, Sjuk;

Kommentar:
#1: Sandra

Åh fy - hoppas ni klarar er i alla fall!!
Har du och J pratat något om nyår, om ni var intresserade av att komma hit?

Svar: Ja, vi har pratat om det. Det beror på om vi är kvar i värmland eller inte för vi orkar inte köra en gång till. När behöver du senast svar?
Linda & Sandra

2012-12-16 @ 19:46:31
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: