Hakuna Matata

2012-08-14
21:13:08

En liten dip /S
Idag har jag varit lite låg.
Lite sömn, intensiv jobbdag och många snurrande tankar tror jag ligger bakom dagens låga humör.
Idag hade jag öppning på förskolan och av någon irriterande anledning så sover jag alltid illa de nätterna, och den här natten sov jag extra dåligt, kanske för att jag inte är igång än riktigt efter semestern. Väl på jobbet väntade en intensiv dag då vi hade 5 inskolningar på en avdelning som vi i stort sett drog igång idag. Tidigare har barnen varit så få att vi klumpat ihop avdelningarna och de har fått springa fritt i huset, men idag när ytterligare tio barn började så va det dags att på riktigt ha två avskilda avdelningar även om vår tanke är att man ska få röra sig fritt i huset. Det gjorde att även de gamla barnen var lite osäkra, och ännu osäkrare blev det med massa nya barnansikten + alla dessa främmande vuxna (föräldrar), så det blev fler tårar än vanligt.
 
Inskolningar är tyvärr min svaga sida då det handlar om att knyta kontakt med det nya barnet och de nya föräldrarna och är det något jag är dålig på så är det att lära känna nya människor snabbt - att mingla och få igång flyt i samtal jag precis träffat. Det gick lite skakigt, men jag lyckades i alla fall få några bra stunder tillsammans med de nya barnen vilket är minst lika viktigt. Det är i alla fall ett av de utvecklingsområden som jag är medveten om så det gäller väl bara att träna, träna, träna. I alla fall så ledde det till att jag var helt utsliten när jag väl fick gå hem...
 
Slutligen så är det mycket ekonomitankar som snurrar. Jag är inte orolig för att vi ska klara av kostnaderna med att bo i hus för det har vi räknat på så mycket. Däremot är jag helt inställd på att det kommer att kännas rejält i plånboken och det kommer att krävas att jag börjar tänka mer på var jag stoppar mina pengar. Men det tunga just nu är alla de här första kostnaderna. Jag har i stort sett tömt alla mina konton men ändå ser jag massor med utgifte de kommande månaderna. En del av dem är oundvikliga och andra är sådant jag gärna hade lagt pengar på men som jag mer och mer inser att det förmodligen inte finns utrymme för. En sådan post är utemöbler som vi hade tänkt fynda på rean. Man kan tjäna flera tusen om man köper en grupp nu på hösten, men vad gör det om det fortfarande är 6000-8000kr som man ska ut med som man egenligen inte har.
 
Nej... Att köpa hus är superkul men det kommer med en del små gupp längs vägen innan man är framme med allt som ska kollas upp och alla små och stora utgifter som kommer. Först är det handpenning, sen är det lagfart, sen är det pantbrev, sen är det villa&hemförsäkring på några tusen, anslutningsavgifter and so on. Utöver hus så har man ju dessutom en bil som måste få nya vinterdäck och lagas lite.
 
Nu har jag en väldig tur som har en snäll pappa som ska låna mig lite pengar men jag HATAR att vara skyldig folk pengar så jag vill verkligen hålla nere den biten till ett minimum. Därmed krävs det att vi funderar på vad vi vill lägga pengar på nu den första tiden... Med andra ord - många tankar!
 
Nu är det snart dags att sussa - imorgon väntar ännu en intensiv arbetsdag med fortsatta inskolningar...

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: