Hakuna Matata

2011-07-25
21:51:05

I hemska tider /L
Ingen har väl missat vad som hände här i Norge i fredags. Själv har jag spenderat helgen framför teven och nyheterna. Känns som att hela världen stannade upp och inget blir som förr. Överallt från tidningar till facebook står det varje dag om allt. Ingen kan med andra ord missa det. Idag gick jag och svärmor i fackeltåget som anordnades här. Två flickor från närområdet är fortfarande saknade. Tillsammans var vi ca 10.000 personer som gick, det säger en hel del när vi är en stad på ca 40.000 invånare. I Oslo samlades hela 150.000 människor. Det är rörande att se att vi går enade genom detta. Som överlevande Stina Renate Haheim sa "om en man kan visa så mycket hat, tänk vad mycket kärlek vi kan visa tillsammans". Det är ord som norrmännen tydligt tagit till sig, och har stöd från hela världen.
Min kära mor passerade bombområdet 10 minuter innan sprängning. Inte nog med det, nu har vi även fått reda på att det planerats att bomba min sambos arbetsplats (när han jobbade). Jag har med andra ord haft den otroliga lyckan att ha mina nära och kära kvar i livet.
Det känns oerhört skrämmande att min son ska växa upp i en värld där sånt här sker. Jag vill bara hålla om honom och aldrig släppa taget.

Avslutar med en bra text värd att läsa (och får spridas vidare enligt skribenten)

Ekstremister....

av Kjell Vidar Røyne kl. den 24 juli 2011 kl. 14:00

Jeg har surfet mye etter informasjon de siste dagene, som sikkert mange andre.... På fredag var det mange som slang beskyldninger mot muslimer, og kalte de både det ene og det andre. Jeg hadde mere følelsen av vi hadde med en norsk "Timothy McVeigh" å gjøre, og det viste seg altså at det stemte.... Jeg har ikke tenkt å si navnet hans, for det er nettop det han vil at vi skal, han vil ha sine "15 minutes of fame", og det har han jo jaggu fått!

 

Mens jeg sitter her idag og ser nyhetsendingene på TV, og en kar fra Sverige blir intervjuet på NRK og snakker om høyrekestremisme, så tenker jeg at jeg skal sjekke ut Norwegian Defense League på nett....

 

Det står ikke så mye på hjemmesiden deres, den er ikke oppdatert siden den totalt latterliggjorte "demonstrasjonen" de hadde på Kontraskjæret i Oslo 9. April. Jeg sjekker de opp på Facebook, og ser der at det er en sinnsykt masse beskyldninger mot muslimer de første timene på fredag...og så blir det stille.....

 

Det er kanksje ikke så "moro" for dem at en høyreist, blåøyd, blond arisk mann blir arrestert på Utøya, etter å ha drept bortimot 100 mennesker, og skadet like mange.... De fleste norske barn og ungdommer....

 

Det finnes også i manifestet til "sjukingen" linker til EDL, moderorganisasjonen til NDL, det som forundrer meg idag, er at de ikke går ut og tar sterk avstand fra dette, hva betyr det? Er de for en slik handling?

 

De beskylder muslimer for all djevelskapen i Europa, og skal ha dem "dit de hører hjemme", ja det finnes ekstreme muslimer i verden, men det finnes jaggu flere muslimer i verden som er som deg og meg, og som er like rystet over det de ekstreme muslimene gjør, som vi er rystet over att en nordmann kan gjøre det han har gjort mot sitt eget folk på fredag.

 

NDL vil sikkert si at: "Jada, ekstremister finnes blandt oss også....." jepp, det gjlør det sier jeg da, men hvorfor skal man da la alt gå ut over verdens muslimer, fordi det finnes "ekstremister" blandt de også?

 

Jeg kjenner få muslimer, men de jeg kjenner ville aldri pakket bilen full av kunstgjødsel, blåst ett helt kvartal i luften, for så å sette seg i en bil å kjøre 4 mil, for å drepe barn og unge.....

 

Jeg skal ikke si at jeg kjenner noen "ariske" heller som ville gjort det samme, men... jeg kjenner noen som har høyrekstreme tilbøyeligheter, og de har det vært veldig stille fra etter fredag.... og det forundrer meg

 

Så spørsmålet mitt til dere er:

 

Er dere for å slette ut deres egne landsmenn, eller er dere mot? Hvorfor uttaler dere dere ikke, er det vondt å vite at en sympatisør, en norsk høyreist, blåøyd og blond arisk mann har gjort dette?

 

Vel....da vet dere hvordan muslimer har det, når Al-Quaida, Ansar Al-Islam, Taliban, eller en hvilken som helst annen ekstrem muslimsk gruppering har gjort det samme mot sitt eget folk.

____________________________________________________________________________________________

Redigert 24. Juli kl 15:57

 

Vel da har jeg fått reaksjoner fra NDL, og det setter jeg faktisk pris på:

 

De har sendt ut en pressemelding, som jeg kan se av en fanside på Facebook ble den lagt ut kl 13:34 igår.

De tar avstand fra handlingen, og noe annet hadde jeg egentlig heller ikke forventet, men grunnen til at jeg skrev dette notatet var fordi det var vankskelig å finne en uttalelse fra NDL. Når jeg kikket på siden dems, så må du være medlem for å se hva de skriver, og det er ikke jeg interessert i. På forsiden dems sto det bare generell info, og ingenting om at de tok avstand fra "svinet.

 

Ser også av en sak på NRK at EDL og andre grupperinger er livredde for å bli linket til "svinet", men da spør jeg: Hvordan tror dere muslimene på gata i Oslo hadde det fram til kl 20:00 fredag kveld, hvor mange gikk ikke rundt å så stygt på de? Noen ble til og med trakassert...

 

Jeg har blitt bedt om å fjerne dette notatet av folk innenfor NDL, men det gjør jeg ikke, jeg beskylder ikke NDL for å stå bak, eller støtte dette, jeg stilte ett spørsmål ved hvorfor det tok lang tid, og hvorfor det var så vanskelig å finne en utalelse fra NDL.

 

Jeg mener også at NDL har en jobb å gjøre med å "rydde" opp etter seg på FB, når det ligger sider der ute som de ikke lenger har noe med, fordi adminene har trukket seg ut, vel da bør de be om at disse sidene blir slettet.

 

Til slutt vil jeg si at jeg sikkert sympatiserer med noen av "holdingene" til NDL, men dette går kun på at jeg og vil ha ut av Norge, folk som ikke resspekterer norsk lov og orden, og dette gjelder alle typer mennesker, ikke bare de ekstreme muslimene.

______________________________________________________________________________________

Redigert 24.07. kl 16:55

 

Det ser ut for at NDL har tatt notatet mitt på alvor, kl 15:58 idag ble siden redigert.

 

Hele hjemmesiden deres er forandret, og pressemeldingen er lagt ut i sein helhet på forsiden.

 

http://www.norwegiandl.org/

 

______________________________________________________________________________________

Kjell Vidar Røyne

 

Mine tanker går til alle de familier som idag har det vondt.

Jeg gråter med dere.

 

"One name to be forgotten, 93 names to be remembered"

 


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: