Hakuna Matata

2011-02-21
19:26:31

Bostadsfunderingar /S
Nu är det verkligen på riktigt!
Alla på mitt jobb vet nu om att jag ska sluta och nu är det mindre än en månad kvar tills T flyttar. Vi har ordnat och kollat upp var vi ska göra av Pepsi och hans nuvarande dagmatte ville gladeligen ta hand om honom varje dag så jag slipper vara helt ensam vilket känns jätteskönt!

Nästa steg är ju att börja leta bostad i Karlstad. Vi har väl bestämt att vi ska försöka vänta tills jag kommer innan vi skaffar något, eller rättare sagt ingen lägenhet med inflyttningsdatum innan 1 juni för att slippa mer än en dubbel hyra. Vi har ju insett att det är hyresrätt eller bostadsrätt som gäller men det är inte helt lätt att veta var man vill lägga taket vad gäller månadsavgifter. Jag la in en intresseanmälan på några treor då det är det vi drömt om/längtat efter men de hade en hyra på 6100kr och med tanke på att husköp är den stora drömmen så kändes det helt plötsligt inte lika bra, för att spara ihop till en handpenning för husköp kommer ju ta ganska lång tid i så fall.

Idag när jag spanade runt på Hemnet.se (som jag gör flera gånger i veckan) så hade det äntligen dykt upp en bostadsrätt som kändes bra. Den är förvisso väldigt sliten men ligger i rätt område. Då kommer nya tankar; hur mycket kan man tänkas vilja lägga på en bostadsrätt, är det värt det, kommer man i slutändan vinna/förlora/gå +- noll på det? Många tankar men ack så skönt det ändå är att kunna dra igång karusellen och letandet.

Mindre roligt är väl kanske att jag inte alls verkade vara aktuell för tjänsten som förskollärare som jag sökt och därmed kommer vara arbetslös när jag väl flyttar till karlstad. Men det är väl bara att försöka se positivt på det hela och hoppas på att det kommer att annonseras en massa tjänster sedan efter sommaren...

Kommentarer:
#1: Anonym

Känns orealtistiskt att hitta en trea under 6000 kr i Karlstad. Vi betalade 5500 för vår tvåa. Nu betalar vi 8200 för en trea... mycket pengar men banken ser ju vilka utgifter ni lever med också i sina beräkningar vid lån. Tycker att 3050 kr/person inte är speciellt farligt då för boende.

2011-02-21 @ 21:47:28
#2: Sandra

Ja jag vet inte. Känns bara som det blir mycket pengar, 6100kr är ju bara hyra, sen tillkommer ju parkering och alla andra utgifter och då blir det närmare 7000kr i månaden, då tar det tid att få ihop handpenning som numera måste vara på minst 15%. Vi hittade en lite mindre 3a på Herrhagen för 5222kr så det finns ju de som är billigare. Men vi får väl se. Nu har jag hittat en bostadsrätts 3a som vi eventuellt är intresserade av :)

2011-02-22 @ 15:19:15
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: