Hakuna Matata

2010-05-27
15:25:33

norsk kultur /L
tänkte dela med mig av något jag lärt mig. i norge är "gymnasietiden" rätt stor. när de firar 17 maj så går "Russ" = studenter/gymnasieelever i tåg. Alla är klädda i overaller, färgen beror på vilken linje de går. De delar ut något som kallas "RUSS-kort". Dessa brukar barnen springa runt och fråga russarna efter. (ja, de är lite av förebilder under sin studenttid bland ungarna). Dessa kort innehåller information om en student, precis som samlarkort. De är status bland ungarna att ha många olika russ-kort. Dessutom, hör och häpna, är det praktiskt taget tvång på att under din russperiod ska vara ägare av ett fordon. Många lägger ihop till bussar och bilar. Dessa gör de sedan i ordning med så bra och dyr stereoanläggning som möjligt. Många sätter sig faktiskt i stora skulder på grund av dessa. Studenttiden i Sverige kan slänga sig i väggen säger jag bara.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: