Hakuna Matata

2010-07-29
11:25:31

semester och semesterångest /S

Ja som sagt, vi suger verkligen på att blogga nu för tiden...! Men här kommer i alla fall ännu ett inlägg... ett låååångt sådant...


Jag har hunnit påbörja min semester och vad som är ännu sorgligare är att den nu är i stort sett slut... på åndag kl 7.30 ska jag finnas på plats för att ta emot barnen och det får mig att vilja stortjuta, känner mig inte alls utvilad och redo för en lång mörk höst och viter fylld med arbete :( Förhoppningsvis kommer det hända lite under hösten vintern som får mig att se lite ljust på framtiden, och med hända menar jag att T får jobb i Karlstad och jag kan börja se fram emot en flytt som nu står högt på min önskelista. Jag trivs på mitt jobb men det var en alldeles för tuff vår för att jag ska känna någon äkta glädje för att gå tillbaka till jobbet, skulle verkligen kunna tänka mig att byta arbetsplats bara för att få en helt ny start med en helt ny barngrupp. Men det återstår att se vad höste/vintern 2010 har att bjuda på...

Min semester då... Jag kan inte riktigt säga vad jag har gjort med mina lediga dagar. Det har blivit lite sol och bad, umgåtts mycket med familjen, hunnit träffa en gammal vän som jag inte träffat på säkert tio år, en endagsvandring i Glaskogen, fem dygn i Prag, en förlovning med en tillhörande förlovningsfest och en hel del tankar om vad jag velat göra men inte gjort...!

Vår tripp till Prag blev i alla fall jättebra, vi hittade till Skavsta och lyckades även hitta en parkeringsplats på den enorma parkeringen som trots sin storlek var nästan helt full. Flygresan gick bra och taxin väntade på oss i Prag, hotellet var superfräscht och levde upp till alla våra förväntningar förutom något onödigt hårda sängar. Läget på hotellet var toppen då vi bara hade 5 min gång till centrum  och därmed kunde se hela  stan genom att promenera om dagarna. Prag var verkligen en trevlig överraskning, jag har hört att det ska vara fint men blev ändå positivt överraskad när jag såg alla vackra byggnader och alla fina kullerstensgator, den fina belysningen av byggnaderna på kvällen, alla duktiga städare som jobbade dag och natt för att hålla staden fin, tror inte jag såg nästan något skräp på hela resan... allt var bra helt enkelt och det är VERKLIGEN en stad jag kan rekommendera. Den är romantisk om man åker med den man älskar men också en trevlig stad att upptäcka med bästa vännen... Det enda som kanske var liiiite negativt var i så falll längden på vår resa... det är inte en jättestor stad så efter tre dagar kände vi oss ganska "färdiga" med staden, vi hade verkligen sett allt kändes det som och ändå hade vi ytterligare två heldagar kvar...! En av de dagarna tog vi en bussresa till judeghettot och koncentrationslägret i Terezín, en deprimerande men intressant resa...

Höjdpunkten på vår resa var sista dagen då vi packade en ryggsäck med champagneglas, en liten flaska champagne, en lite ask med två guldringar och tog med oss på ryggen. Vi promenerade till parken Petrin som ligger på en stor kulle, där promenerade vi runt bland rosorna innan vi gick vidare mot den otroligt fina Pragborgen med den mest otroliga byggnad jag sett i form av en stor katedral. Vi hade varit där dagen innan och tittat och då valt ut en undanskymd trädgård där det fanns en liten paviljong med utsikt över hela staden. Så dit gick vi, smusslade fram vår champagne och glas när vakterna inte såg, tog fram den lilla asken med guldringarna och satte de på varandras fingrar som vi sedan följde upp med skålande i champagneglasen... Inget märkvärdigt för en utomstående men självklart en otroligt stor stund för mig och Tobias... det kändes jättebra och det kändes som en perfekt plats. På kvällen skulle vi fira med en båttur och middag på floden Voltava som rinner genom staden men det blev tyvärr lite utav en flopp då maten var riktigt urusel, men själva båtturen var ju i alla fall mysig. Men den 20/7 2010 kommer alltid vara ett särskilt datum...

Dagen efter var det dags att åka hem, vi blev upphämtade av taxin 10.30, spenderade någon timma på flygplatsen innan det var dags att åka. När vi kom fram till Skavsta hoppade vi in i bilen och åkte raka vägen mot Karlstad där Tobias föräldrar ordnat en liten förlovningsmiddag med hela hans och hela min familj ute i deras sommarstuga... ingen storslagen fest men ändå väldigt uppskattad, det var så mysigt att alla var där för att fira med oss :)

Eftersom vi kom hem en onsdag hade T fortfarande några lediga dagar kvar av sin lediga vecka, de spenderades med svampplockning, hälsa på hans farmor och farfar, trevlig middag med gemensamma vännen D. Vi åkte också till Glaskogen och vandrade en dag. Vi hade med oss Pepsi och D också, så med packade ryggsäckar vandrade vi en sträcka vi planerat... det visade sig vara ett dumt val av sträcka då den första km var i stort sett bergsklättring som gjorde att man var helt slut i benen, lika jobbigt var det sen att gå ner för berget. Efter ca 5 km kom vi äntligen fram till första delmålet som var ute på en udde. Där lyckades vi få ihop torra pinnar för att få till en brasa där vi grillade korv... aldrig förr har en korv smakat så bra! Även Pepsi var ganska trött för det var första gången jag såg honom dricka vatten direkt från en sjö! Efter en timmes vila gick vi vidare för att ta oss tillbaka till bilen, vi trodde det skulle bli lätt då den sista sträckan gick längs en grusväg... ack så fel vi hade!! det var förvisso grusväg men såååå många backar... när vi väl kom fram till bilen hade vi gått nästan 2 mil totalt, Pepsi drog i kopplet hela vägen förutom de sista 3 km, jag hade fått en blåsa under foten och stackars D hade fått flera blåsor redan i början av promenaden! det var jobbigt men ändå en kul upplevelse... Sen började resan hem och vi skulle ta en bättre väg som skulle leda till E18 snabbare... återigen... inget bra vägval.. första två milen var grusväg och kurvigt och backigt! Jag trodde bilen skulle skaka sönder, men när kl var 19 var vi framme i Karlstad utan något krångel med bilen. Vi åkte direkt mot stugan däär Ts föräldrar och faster och farbror bjöd oss på riktigt god mat i form av hemmagjorde schnitzlar med smörstekta kantareller och annat gott... Helt underbart gott efter en dag med vandring...

Så mycket annat har inte hänt, idag öser regnet ner vilket gjort att jag bestämt mig för att jag SKA hitta nya regnkläder helst idag... efter bara 5 min promenad med Pepsi var jag helt blöt och jag blir lika arg vrje gång och muttrar för mig själv att jag måste köpa nya regnkläder men idag SKA jag verkligen göra det (...hoppas jag).
Så nu ska jag snart bege mig ner på stan för att leta regnkläder och födelsedagspresent till T som fyller år på måndag. Ikväll väntar middag med mina systrar vilket kommer bli en sorts avslutning på vistelsen i Karlstad för imorgon åker jag tillsammans med mina svärföräldrar tillbaka mot Lkpg för att umgås och göra lite utflykter under helgen innan jobbet drar igång igen på måndag...

Hoppas alla mår bra och kunnat njuta av ledighet...!

Kram på er...!!






Våra fina ringar och glas på vår utvalda plats med utsikt övr hela stan...


så himla fin stad....


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: