Hakuna Matata

2009-06-07
21:26:55

Hundgöra /S
Jag ljög!
Det blir inga fler Pepsibilder idag, jag glömde alldeles bort kameran nu när vi var ute på vår promenad. Får försöka knäppa lite kort imorgon istället.
Idag har jag fått erfara lite utav vad det innebär att trimma en cocker spaniel och jag inser att det är en hel del jobb jämfört med att trimma en Golden retriever! När vi hämtade honom idag så hade han enorma tassar, eller det såg åtminstone ut så eftersom han hade så mycket hår. Jag kan tycka att det är fint men jag är nog mer praktisk av mig och satte därför igång med att klippa bort lite päls. Det enda jag hade till hands var dock en liten sax som nog är mer för pappersklippning än pälstrimning för det var inte helt lätt att klippa genom all den tjocka pälsen. Det visade sig också att han inte alls tycker om att man håller på med tassarna. Han var snäll hela tiden men hade lite svårt att ligga still och försökte charma mig med att lägga sig på rygg och när det inte funkade så la han tassarna under kroppen... Men jag lyckades i alla fall klippa bort ganska mycket då det såg ut som att jag klippt ett får när jag till slut gav upp, det var flera stora pälshögar på golvet.

När det var gjort fortsatte jag med tema pälsvård och gav mig in på att duscha honom...ytterligare en sak han tyckte var mindre roligt då han rusade in i vardagsrummet när jag stod och lockade på honom inifrån badrummet. Till slut kom han dock och jag kunde lyfta ner honom i badkaret och där skötte han sig exemplariskt även om han gav ifrån sig lite missbelåtna knorrande ljud under tiden. När det var gjort fick han självtorka innan jag plockade fram hårtorken och det var något han inte bara ogillade utan till och med var riktigt rädd för! Så jag lyckades aldrig sätta mig ner och blåsa honom torr. Istället fick jag sitta med hårblåsen igång och försöka vänja honom vid ljudet bara... antar att jag kommer få göra det en tid framföver innan han vågar stå så pass stilla att jag faktiskt kan rikta fönen mot honom. Men nu luktar han i alla fall gott, något han inte gjorde tidigare då han verkligen luktade hund...!
 Sedan har jag försökt att kamma igenom pälsen och kamma ut tovorna men som jag redan berättat så gillade han inte när man pillade på hans tassar och det var ju där de flesta tovorna fanns. Så nu har jag bestämt mig för att raka honom så att han slipper stå ut med allt för mycket pillande ifrån min sida. Frågan är dock om jag klarar av att göra det själv med tanke på hur rädd han var för ljudet av fönen....

I övrigt så har vi upptäckt att han har fått vara i möblerna tidigare då han gjort några få försök att hoppa upp i soffan och fåtöljen, så det får vi vänja av honom med. Bara för att vara på den säkra sidan har vi dock täckt soffan med ett vitt lakan tills vi känner oss mer säkra på att han stannar på golvet. Han har även hoppat upp och lagt tassarna mot köksluckorna i ett försök att få sig en mumsbit ifrån maten på diskbänken så det är ännu en grej vi får jobba bort. Men jag tycker fortfarande det känns bra, han är lite odräglig och bortskämd men han har fortfarande de goda sidor som jag var ute efter, dvs att han är lugn, kelig, bryr sig inte om några ljud (förutom fönen då!), bryr sig inte om katter. Det andra får vi helt enkelt hoppas på att vi kan jobba på så att han blir bättre. En bra idé vore nog att gå en hundkurs då han lyssnar lite dåligt över lag, men nu i början handlar det mest om att lära känna honom...

Nu är jag helt slut efter den här dagen och ska faktiskt redan gå och lägga mig så jag orkar upp imorgon för en morgonpromenad med Pepsi innan jobbet. Det krävs en hel del tålamod under promenad då han som sagt drar en heeeeel del. Men jag har lyckats vara lugn hittills även om jag kände hur jag började koka under kvällspromenaden, något T märkte av och bara kommenterade att det var giganternas kamp i fråga om envishet :p

Sov så gott allihop, och håll tummarna tillsammans med mig för att L får en bra första dag på jobbet!!!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: