Hakuna Matata

2009-02-09
20:20:21

VFU dag 1 /L
Glad BabyNär klockan var 15.30 satt jag på bussen hem. Kände en förvånansvärt tillfredsställande känsla över min första dag. Jag tycker själv att det gick väldigt bra! Jag kom in i lärarrollen rätt snabbt faktiskt. Som jag skrev tidigare är det en årskursetta men de har blandade klasser vissa pass så jag får även ta del av förskoleklassens arbete, något jag länge velat. Jag får även vara med på 2-3:ans matematik. Det är med andra en lärorik VFU!
Jag fick även det glädjande beskedet om att jag får vara med på deras genomgång av årskurs 3 nationella prov, känns bra att få ta del av hur lärarna tänker kring det innan jag själv börjar. En liten förhandstitt så att säga.

Min klass verkar förövrigt väldigt bra, bara 15 ungar! Handledaren var social såg skitbra ut för att närma sig 40 och var ny på skolan (började i höstas) och vi har idag pratat om arbetsintervju och hur det är att vara ny lärare på en skola! Kändes skönt att få fråga lite kring vad man kan förvänta sig få för frågor i en intervju med rektorn. Det var inte roligt att höra men nu vet jag vad jag ska plugga in innan =P

Det jag kände var absolut tråkigast var när jag insåg att jag verkligen inte har en garderob för vintern som lågstadielärare. Det verkar som det blir pulkabacken på onsdag och jag har inga brallor för det. SUCK!!! Blir nog långkallingar och regn/vindbyxor i så fall =/

Jag tycker det är svårt att veta hur mycket en årskurs etta ska kunna, jag märkte väldigt snabbt att det här med att sitta still är näst intill omöjligt. Jag upptäckte även något jäkligt positivt! När dagen var slut så fick jag reda på att en av de absolut lugnaste pojkarna hade ADHD, snacka om att min bild av den diagnosen är förändrad. Samtidigt kände jag mig överlycklig över att jag inte fick veta det innan på så vis fick jag en chans att möta eleven utan förutfattade meningar! Det är ett tips som jag kan ge alla, det är ibland bättre att inte veta någonting om en person. Det sa även min handledare, hon hade inte velat vetat något när hon började i höstas, på så sätt fick alla elever en chans att skapa sitt eget "omdöme".

Nu är jag så trött, ska försöka sova snart!

Ha det bra alla!

Kram ♥

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: