Hakuna Matata

2009-02-15
13:18:06

Släkten är värst /L
Jag försvann bort denna helg till släkten. Som jag skrev är jag sjuk (dock bättre idag) nu är det mest en jobbig hosta. I fredags innan min far kom och hämtade mig och Åsa kom J hem med en god macka med kycklingröra, cheesecake och hostmedicin. Det är äkta kärlek det. Fredagskvällen blev mest hälsa och sova. Det var kul att äntligen få träffa mina syskon men tyvärr var inte min ena bror med för han hade opererat ögat, stackars liten.



Igår började vi dagen med att köpa slalomskidor till mina syskon. Bakom farmors hus har de en kulle som vi sedan åkte på. Jag agerade lärare men eftersom jag säkert inte åkt på 10 år har jag glömt bort mycket hur man ska göra =P Men de visste ju inte mina syskon så ingen skada skedd. De åkte bra ändå! Efter att de åkt ett tag (de fick ju gå upp med skidorna varje gång) så var de helt slut och det blev badtunnan. Jag vet inte om ni vet men min släkt på pappas sida är finsk, så badtunna och bastu är A och O. VARJE gång vi kommer dras det igång. Jag deltar aldrig i dessa traditioner själv. Det är en väldigt speciell upplevelse att få se min släkt, J sitter mest och skrattar men han orkar inte komma så ofta för krafterna tar faktiskt slut. Alla pratar i mun på varandra och avbryter varandra. Favoriten är när den äldre generationen börjar dra finska fraser som bara de förstår men förväntar sig att alla förstår (jag kan ett ord) då tittar de på en och skrattar - förväntar sig också att jag ska skratta trots att jag inte fattar ett skit. Vi gör ingenting annat än äter. Farmor serverar alltid en ordentlig frukost med vad du vill ha. Ibland blir det fika efteråt. Vid 12 är det lunch men sen på eftermiddagen är den middag. Då kommer oftast ALLA. Efter det serveras det så klart fika igen, igår var det 2 tårtor för farmor fyller år på måndag. Efter det var det fram med lördagsgodis. När jag skulle gå och lägga mig vid 10.30 då tog de fram smörgåsar och kokade någon jäkla burkkorv. Jag bara satt förstummad över hur allt går i dessa människor. Behöver jag nämna att några har diabetes och högt blodtryck? Nyckeln till att kunna delta i detta sociala är att inte äta så mycket, smååå portioner.

Min farmor har en förmåga att glömma bort mig, hon har en förmåga att favorisera min ena kusin. Nu för tiden bryr jag mig faktiskt inte men igår var det ett sånt typiskt exempel på hur detta kan gå till. Mina syskon och yngsta kusiner är alla under 10 år både jag och favoriserings-kusinen är i 20-års åldern. Farmor hade presenter till alla då det vara alla hjärtans dag. Alla barnen fick och min kusin men inte jag. Det fanns inte en tanke på att jag skulle få en present heller. Jag förmodar att hon tänkte att jag ändå är 23 år men min kusin är 21 så det är inte sån stor skillnad. Det är bara principen att inte ge alla som är så fel. Jag önskar att jag sagt någonting men jag orkade inte. Det lustiga är att jag hade med en docka till min syster som farmor fråga om hon kunde få ge istället eftersom hon glömt köpa något till henne. Så hon gav en docka som egentligen var från mig och jag fick inte så mycket som ett tack från farmor för att jag lät henne ta credit för den. Visst är det underbart med släkten? Jaja. Jag är så van. Alla fick ändå skitsaker.

Snart kommer svärmor. Hoppas ni haft en trevlig helg, det har jag trots allt!

Kram ♥

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: