Hakuna Matata

2008-09-26
16:12:13

ÄNTLIGEN helg! /S
Fy fasen vilken dag alltså!
Ungarna var som små monster - till och med de som vanligtvis knappt yttrar ett ord. Det känns som att jag bara skällt på barnen idag vilket inte är så roligt. Sista timman bestämde M som är huvudansvarig nu att de fick göra vad de ville, jobba eller spela spel eftersom det var deras sista lektion för veckan men det blev kaos! Ljudnivån var jobbigt hög, barnen tjafsade om spelen och vilka de skulle spela med, sparkar och knytnävar kom flygandes här och var och ord som hora, fitta och idiot kom ur var och var annan mun. M försvann för att prata med en pojke som hamnat i slagsmål så efter en att det bara verkade bli värre och värre så orkade jag inte mer utan bara vrålade till att de skulle vara tysta och plocka undan alla spel... det var kanske 5 av 18 barn som reagerade! Därmed blev det ännu ett vrål som faktisk nådde fram till de flesta och jag fick dem att börja lägga tillbaka spelen och hämta sina arbetsböcker istället. Min mentor kom in precis när jag började vråla - antar att hon ville se hur jag hanterade kaoset, men hon tyckte tydligen inte att de skulle jobba de sista 20 minutrarna utan bad istället alla barn att sätta sig på golvet i en ring och därefter hade hon ett "skäms-på-er-samtal" med barnen. När de väl slutade så tvingade hon alla barn att be mig och M om ursäkt innan de gick hem vilket alla barnen gjorde utom ett men den killen var sjövild och bara bankade på alla dörrar så jag orkade faktiskt inte bry mig...

Innan jag och M gick hem så pratade mentorn kort om den kommande veckan. Hon berättade att hon nu inte tänkte vara i klassrummet alls (inte för att jag sett henne denna veckan heller!) och att vi själva här efter får ta alla konflikter och eventuella telesamtal till föräldrarna, äta med barnen. Vill vi att hon ska ingripa i någon konflikt får vi istället hämta henne än att hon utgår ifrån att vi vill ha hjälp. Den stora förändringen som jag ser är att man måste äta varje dag med barnen och att vi får ta ALLA konflikter själv. Den biten känns tuffast då det är så jäkla många konflikter i den här klassen och många av dem är väldigt våldsamma...

Men nu är i alla fall helgen här! Väl hemma så såg jag att bostadsbolaget nu har varit här och rensat vår uteplats så den ser riktigt fin ut! Men tyvärr är det ju lika glest, om inte glesare med buskar så jag tror fortfarande inte vi kommer använda den så mycket, men nu måste vi börja sköta den, annars kommer de debitera oss i fortsättningen för någon som rensar åt oss och det har vi ju ingen lust med.

T är nere på stan och "hämtar" D så jag har kört en snabbstädning här hemma, av toalett och kök, samt plockat och dammsugat i resten av lägenheten. Nu ska jag i alla fall hoppa in i duschen och när jag är färdig så hoppas jag att jag kan se Grey´s anatomy!!!! För ni har väl inte missat att säsong 5 hade premiär i USA igår...

Hoppas ni får en skön kväll!!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: