Hakuna Matata

2008-02-09
14:23:00

Att resa sig eller inte resa sig /L
Jag åker buss rätt så ofta. På bussar finns det regler som man snabbt kan lista ut genom skyltarna exempelvis djur längst bak och tala inte med chaffisen. Solklart. Sen finns det en oskriven regel som är den första barn får lära sig som ska åka buss. Regeln om att resa sig "när någon gammal stiger på så de får sitta". Här är nu frågan, vem är gammal? För en 7-åring är jag med mina 21 år väldigt gammal, en 40-åring känner sig förmodligen inte som "gammal" och skulle kanske bli jäkligt kränkt om jag reste mig för denne (precis som i tv-reklamen om ni minns den?). Vid vissa tillfällen när jag åker buss har jag varit jättetrött och bönat om att ingen oldie ska komma på bussen. Rullator-people är självskrivna fall, tydligt och klart att människorna behöver sitta MEN gör inte misstaget att resa dig för fort. De ska nämligen först hitta väska, sen hitta busskortet, sen hitta vart man ska sticka in kortet, sen tillbaka med väskan till rullatorn och DÅ äntligen finns det en möjlighet att de vill ha en sittplats. Vissa rullator-människor väljer att spendera sin restid sittandes på rullatorn så om du nu stiger upp från din sittplats för tidigt kan någon annan ta en och då blir du stående! Små barn är också några passagerare som man som vuxen bör stå för, ibland sitter barnen i knät på föräldrarna. Jag brukar lägga till ytterligare en regel i familjesituationer som jag STÖR MIG PÅ ATT FOLK INTE HAR VETT TILL. Om situationen är så att alla typsikt-svenskat-sig genom att sitta på ett varsitt säte i hela raderna så det inte finns några platser brevid varandra då brukar jag faktiskt erbjuda mig att sätta mig så mamman och barnet får sitta brevid varandra. Varför är detta ingen regel som folk använder? Jag tycker den är väldigt trevlig i alla fall. Självklart ska man stå upp för människor med brutna ben och sånt, det är ju väldigt snällt. Men återigen till åldersgränsen, hur vet jag när jag måste stå upp och inte "kränker" någon? Vem är gammal? Och den här frasen -"Vill DAMEN sitta?" Är inte den jäkligt farlig? Vem vill bli kallad dam/herre? Om du nu inte är född 1930 kanske.


Kommentar:
#1: morsansa

vilka problem du har *L*.. du behöver inte säga dam eller herre... räcker med NI!! "Vill NI sitta?"
Sen vem ska man ställa sig upp för.. det är ju väldigt svårt o säga ålder på vissa damer/herrar.. Men när de börjar bli gamla o skruppliga så syns det oftast... Annars så finns det INGEN regel som säger att man måste ställa sig upp.. du har ju betalt platsen!! Så gå på känn... oftast så blir det bra! Skulle någon bli kränkt.. Då är det de som inte har någon vanlig förnuft!! Allt har med att du är väluppfostrad gumman!! //bussföraren

2008-02-09 @ 21:05:18
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: