Hakuna Matata

2006-03-11
12:09:30

Existerar vi verkligen? /L

Hej hopp och Godermorgon!

Det är lördag och solen skiner härligt ute! Tyvärr har jag fortfarande ont i foten (självklart) så någon långpromenad blir det nog inte. Jag tycker jämt jag har ont någonstans, i mitt flummiga sinne kan jag ibland få för mig att jag är hypokondriker och att jag egentligen inte har ont bara att jag tror det. :D
Tycker det är konstigt att alltid ha ont någonstans.

Jag satt förut och rensa lite på datorn och kom då över till mitt gamla filosofiarbete.
I den sista punkten skulle vi skriva om vår trosföreställning. Jag som är ateist propagerade självklart mest över att den svenska kyrkan inte är någon större skillnad ifrån andra sekter. Det är intressant att läsa de tankar man hade när man skrev det, jag har ju inte ändrat synpunkt men jag tycker själv att jag låter väldigt negativ till religion över huvud taget.

Efter att ha läst arbetet började jag tänkte tillbaka till den filosofisktiden med Krister. Efter varje lektion var man helt slut och man var alltid lika frågande och irreterad över att man aldrig fick något svar.
När vi pratade om existens och den fria viljan hade jag och Sandra en av våra livliga diskussioner.
Kommer du ihåg det, S? :P

Jag tror på instinkter och naturliga orsaker, romantikern Sandra vägrade gå med på att vi blir kära tack vare luktsinnet (som jag tror). Eller hur var det du trodde?
Jag tror just nu att Sandra blir bara trött av att tänka på den diskussionen igen, men du berätta vad det var du trodde, jag har glömt. :)

Det är intressant, det här med tro. Nu menar jag inte enbart den religösa delen. Jag tror ju inte på själen eller att man blir kär på ett djupare plan, Sandra tyckte jag var pessimistisk men själv ser jag mig som en realist (Sandra och jag kallar oss alltid realistiska även när vi egentligen är pessimistiska).
Men jag är väl oromantisk när jag säger att jag föll för Jasons doft/aromer...  och att det inte är någon själ eller högre makt bakom...*skrattar*

Nej, nu måste jag lämna filosofin innan jag blir galen. Som de flesta filosoferna verkar bli.

Kikar in senare, svara gärna på inlägget. Vad tror du på?

//Linda den negativa filosofen ♥

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: