Hakuna Matata

2008-08-24
14:42:26

Flyga Drake /S
Igår såg jag och älsklingen filmen Flyga drake (The Kite runner). Jag tyckte det skulle bli riktigt kul då jag läst boken under sommaren.
Tyvärr blev jag ganska besviken och jag förstår om man inte riktigt hänger med på allt i filmen om man inte läst boken. Jag tyckte man hade skippat massor som hade gjort att man dels hade förstått filmen bättre men som även hade gjort den mer spännande.
Så jag skulle nog inte rekommendera att man ser filmen om man inte har läst boken. Eller också är det precis det man ska göra för att man då inte har några förväntningar. Men risken finns som sagt att man inte riktigt förstår allt...


Boken/filmen handlar om bästa vännerna Amir och Hassan som växer upp under en omvälvande tid i Kabul. Trots att de uppfostras sida vid sida lever de i två helt skilda världar. Amir är son till en framstående välbärgad man, medan Hassan, som är son till Amirs fars tjänare, tillhör det fattiga och lågt stående hazarfolket. Hassan gör allt för Amir, han försvarar honom i alla lägen, men när Amir en dag får chansen att återgälda Hassans totala lojalitet sviker han. När Sovjetstyrkor invaderar Kabul och Amir och hans far flyr landet för att skapa sig ett nytt liv i Kalifornien tror Amir att han har gjort sig fri från sitt förflutna. Men han kan inte lämna minnet av Hassan bakom sig.

Flyga drake är en gripande berättelse om vänskap, svek och lojalitet. Den handlar om banden mellan fäder och söner och fädernas makt över sina söner - deras kärlek, uppoffringar och lögner. I bakgrunden står historiska händelser som inte tidigare berättats på detta sätt, berättelsen tar oss från ett vackert och välmående Afghanistan rikt på kultur till det ödelagda land som det är idag.

Även om jag inte var så förtjust i filmen så gillade jag boken och kan rekommendera både den och hans andra bok Tusen strålande solar som jag också tyckte om! Böckerna är skrivna av Khaled Hosseini.
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: