Hakuna Matata

2016-02-01
20:11:22

No glow /S
Jag är nu på slutspurten av min andra graviditet, och förmodligen min sista. Hittills har det varit en väldigt enkel graviditet *peppar peppar* och jag har mått väldigt bra med få krämpor. Den största och näst intill enda riktiga utmaningen har varit tröttheten, och de första månaderna även illamåendet! Än så länge har jag faktiskt inte dragit på mig någon direkt vätska, jag kommer att få dras med extrakilon men troligtvis inte så många som förra gången. Foglossningen har känts av lite av och till men den har också varit bättre överlag. Jag har känt mig lättare i kroppen och att gå längre promenader har gått ganska bra även om det inte går så fort och jag flåsar en hel del.
 
Jag har kämpat mer med det mentala denna gång, dels det dåliga samvetet för alla dagar jag helt enkelt inte haft ork och tålamod för Selma och jag har fräst åt henne utan att hon förtjänar det, och dels att inse att familjen ska växa. Även om lillebror är planerad och efterlängtad så finns det en del av mig som sörjer att behöva dela min tid och kärlek med Selma till ytterligare ett barn, och jag har haft svårt att inse att det faktiskt är ett litet barn som växer i min mage och som snart ska komma ut, och att jag haft så svårt att visualisera tiden med bebisen utanför magen, har gjort det svårt att ladda för förlossningen.
Nu när slutet närmar sig börjar jag känna mig tyngre, håret har tappat sin glans - från att ha hållt sig blankt och fräscht hur länge som helst så känns håret fett i stort sett dagligen, nästäppan har slagit till och det är ganska tungandat, halsbrännan gjorde entré under veckan och behovet av att kissa har växt mycket! Det känns som att kroppen nu börjat pusha mig till att längta efter ett slut på graviditeten och att istället få möta lillebror. Lillebror är ju beräknad till 15 mars och eftersom det räknas som normalt med födsel 14 dagar innan/ efter BF så skulle det rent krasst kunna betyda att lillebror skulle kunna anlända den här månaden nästan!
 
Nu återstår i alla fall bara denna och nästa vecka med jobb och jag längtar efter att få gå hem, förbereda mig för spädbarnstiden genom att boka in en frisörtid och tid för att färga bryn- och fransar så man är någorlunda fräsch även de där värsta dagarna :p
Det ska också bli skönt att få förbereda och göra klart det sista inför lillebrors ankomst. Selma är nu helt inflyttad i sitt nya rum så jag har kunnat börja lägga in lite av hans kläder i hans garderob, men det återstår en hel del tvättande och liiiiiite shopping innan allt är klart.
Till vår stora glädje har det i alla fall gått framåt med Selmas potträning och nu handlar det nog framför allt om att jag och T måste börja våga att chansa även när vi är utanför hemmets väggar. Idag hade hon i alla fall varit utan blöja på förskolan  under eftermiddagen så vi får väl se om det går ännu mer framåt nu när vi samarbetar med dem kring det hela. Det vore ju helt fantastiskt skönt om vi kunde få hela den här grejen avklarad innan Lillebror (även om jag är medveten om att det kan bli ett jättebakslag i och med den förändringen).
 
Nu väntar en kväll i soffan, en ny säsong av "Gift vid första ögonkast" har börjat en av mina favvoserier!
Taggar: gravid;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: