Hakuna Matata

2007-04-11
12:42:39

Trevlig VFU-dag! /S
Idag var jag på VFU hos på min nya skola, klass och mentor. Skolan är jag bekant med sedan tidigare, var faktiskt ett önskemål att få vara där då det är en skola med många invandrare som innebär vissa svårigheter som man kanske inte kan få kunskap om på annat sätt än VFU:n. Största svårigheterna som jag förstått det är språket, dels att inte alla kan språket, men vanligast är elevernas begränsade ordförståelse och det faktum att de uppehåller skenet av att de faktiskt förstår. Jag fick en gång höra exemplet om att man i en klass i mellanstadiet läste en text med en skorsten. Man läste och diskuterade texten, och det var först i efterhand som det visade sig att flera av invandrarbarnen inte alls förstått texten då de inte förstått ordet skorsten. De hade läst ordet bokstavligt SKOR-STEN och chansat på att det handlade om att någon fått sten i sin sko. Så jag tror jag kommer lära mig en hel del under denna VFU, jag var mycket nöjd med min tidigare VFU på denna skola.

Idag var alltså första mötet med min nya mentor, första gången jag skulle få en manlig mentor. Var lite nervös då jag fått höra av gamla kurskamrater att det var en äldre man. Jag fick bilden av en riktigt mossig gammal lärare. Detta stämde dock inte alls, han var kanske i 40-50 års åldern och jag kände mig väldigt trygg i första stund då han förklarade att det var jag själv som avgjorde hur VFU:n skulle se ut, jag skulle bara vara så delaktig som jag kände mig bekväm med o.s.v.
Klassen var liten, bara 18 elever! Jag visste inte riktigt hur jag skulle bete mig då jag är van att vara bland en massa 7-åringar, och det är ju inte alls samma sak, något som min mentor hade full förståelse för. Men desto mer delakti jag blev i att hjälpa till under lektionerna desto bättre kändes det. Jag tyckte dock det var riktigt jobbigt att vara med under deras matte och so-lektioner! Just nu har de börjat läsa om Europa, och i början av lektionen nämnde de världsdelarna... Hrm.... jag kan väl men jag hade ingen aning om att man numer kallade Australiens världsdel för Oceanien. Jag hade heller ingen aning om varför Sydpolen och inte Nordpolen är en v'ärldsdel, men det handlar nämligen om att det bara är Sydpolen som faktiskt har land under sig, nordpolen består bara av is.

Vidare pratade man om världshaven, inte ens alla dessa kunde jag nämna, det kan jag fortfarande inte men jag tror de var fem till antalet, och jag kommer bara ihåg 4! Sen pratade man om var gränsen för Europa går gentemot Asien, detta hade jag heller inget minne av men det är Uralbergen!

Under mattelektionen kunde jag inte hjälpa en elev som räknade multiplikation med decimaler.... jag tror inte jag räknat det med uppställning sedan jag var i deras ålder, men nu har jag lånat hem deras mattebok så att jag är väl förberedd innan den långa VFU:n.

Det kändes skönt att komma hem och prata med Tobias då det visade sig att han glömt lika mycket som mig av sina kunskaper från denna tiden som jag! Han dammade dock av sina matematiska kunskaper lite fortare än mig. Så nu har vi ägnat en stund åt att studera kartboken  i eftermiddags, jag är oerhört glad över att jag investerade i en riktig kartbok under förra årets bokrea. Min nästa satsning till bokhyllan är ett uppslagsverk, tror det kan vara bra att ha. Visst finns mycket på nätet men källorna är inte alltid så pålitliga.

När jag beställde min kurslitteratur senast investerade jag i två andra böcker på deras bokrea, var två böcker med läs- och mattelekar. Känns bra att ha något inför lektionsplaneringar, och under en föreläsning påpekade en lärare att det kan vara bra att köpa eget material då det är jobbigt om man inte har nä

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: