Hakuna Matata

2015-05-25
11:50:00

Vår bröllopsdag /S
Den 23 maj... vår bröllopsdag, en dag vi planerat för i månader och som för alla våra kommande år tillsammans kommer att vara en speciell dag.
 
Jag har varit ganska lugn inför den dagen... trodde jag, men på torsdag kväll mådde jag extremt illa, ont i magen och det höll i sig till på fredagen så pass mycket att jag stannade hemma från jobbet. Efter några extra timmars sömn, och en dag helt ensam på hemmaplan så la sig det värsta illamåendet och både jag och T kunde pusta ut - ingen magsjuka, bara bröllopsnerver!
 
Efter en vecka med mestadels regn, blygråa moln så vaknade vi på lördagen upp till en strålande solig dag! Efter en gemensam frukost, och lite städning här hemma, blev jag upphämtad av pappa som fick agera lite chaufför när jag först åkte och hämtade min superfina brudbukett som jag verkligen älskade! Blommor var det jag la minst intresse på men som jag blev så himla nöjd över. Den såg ut som en godispåse, full med färg! Om någon letar florist i Karlstad så kan jag verkligen rekommendera Lavendel på Skoghall, jätteduktig, lyhörd och bra priser! Efter att ha buketten, Tobias knapphålsros, och tre rosa gerbera till middagen så åkte vi mot stan och min tid hos frisören. Väl där fick jag sitta ner till ett dukat litet frisörbord med champagne, jordgubbar och några chokladbitar medan min frisör började med håret. Det var bara jag och en annan blivande brud där så det blev tre härliga timmar, alla var på superhumör och jag kände mig jättebortskämd som blev så ompysslad! Sista timmen kom ena syster och höll mig lite sällskap också. Efter 3h och 10 min var håret och makeup färdigt och vi begav oss mot Stadshotellet där vi hyrt ett rum för natten. Rummet var superfint och det kändes riktigt lyxigt! Jag hoppade i klänningen, i skorna, på med armband och örhängen och gick sedan med min snygga blivande man genom hotellskorridoren mot bilen.
Här började nerverna kännas av igen och det pirrade i magen. Vi anlände sist till kyrkan för att ingen skulle se oss, så med 4 minuter kvar till klockringningen, anlände vi till parkeringen, syrran hjälpte mig fixa klänningen innan hon gick in och satte sig och det helt plötsligt var dags att öppna dörrarna och stega in till tonerna av kanon D-dur av Pachelbel som spelades på piano. Jag hann gå ungefär ett steg innan tårarna steg och jag fick kämpa mitt yttersta för att inte börja fulgråta. Väl där framme kunde jag slappna av lite, jag glömde alla som satt bakom oss och tänkte verkligen bara på oss och vad vi gjorde där och då. Tårarna steg igen när det var dags att gå ut och vår kantor började spela When you say nothing at all som vi valt som utgångsmusik, och väl ute ur kyrkan kom de på riktigt.
 
Vi smög runt kyrkan för att invänta att kyrkan tömdes på gäster och gick sedan ut igen för att få uppleva riskastningen, och sedan krama om alla fina människor som valt att komma på vår dag trots att bara närmaste familjen var inbjudna till middagen efteråt. Det hurrades, kramades och fotades i massor innan vi vinkade hejdå till alla och mötte upp vår fotograf för 1,5h fotografering. Vi hade verkligen supertur med vädret och hon var jättenöjd efteråt då hon trodde att vi fått massor av fina bilder tack vare det perfekta solljuset vi fick under eftermiddagen/kvällen.
 
Med fotograferingen avklarad rullade vi mot stan, parkerade bilen och gick till restaurang Via Appia där vi bokat Kupolen längst upp. Det kändes lite udda att kliva in bröllopsklädda på en fullsatt restaurang och alla stirrade på en när vi klev igenom restaurangen och in i hissen för att möta våra familjer. Vi inledde kvällen med att skåla i mousserande vin och njuta av den fantastiska utsikten från balkongen, innan vi satte oss till bords och njöt av den fantastiskt goda maten. Menyn bestod av västerbottensvåffla med löjrom till förrätt, oxfilé med örtrostad mandelpotatis, murkelsås och sparrissallad till huvudrätt och chokladfondant med blåbärsglass till efterrätt. Allt var verkligen supergott, och de hade lyckats träffa rätt med båda vinsorterna och det mousserande vinet också - det fanns verkligen inget att klaga på. Under den tidiga kvällen kunde vi alla njuta av utsikten och medan mörkret la sig var det istället den mysiga "stjärntaket" och ljuset från kandelabrarna som gjorde det så mysigt.
 
Efter några timmar med god mat, massor av prat och skratt, minnen och skålande så bröt vi upp kvällen. Jag och T gick till vårt hotellrum och bröllopslyxen fick fortsätta när vi vaknade upp nästa morgon i vår stora säng där jag fick min morgongåva i form av ett jättefint halsband och världens sötaste armband, få avnjuta hotellfrukost, njuta av utsikten från balkongen innan vi packade ihop våra saker.
 
Det finns verkligen inget mer vi kunde ha önskat av vår bröllopsdag, och det överträffade våra förväntningara på dagen. Det finns verkligen inget jag ångrar, utan det blev precis rätt! Jag är så glad att vi valde att göra det litet utan att för den sakens skull snåla på något. Jag kände mig jättefin i min klänning, i min frisyr, i mina smycken. Jag är glad att jag valde att unna mig en riktig brudbukett istället för att plocka ihop en för dagen. Det hade också kunnat bli jättefint men nu fick jag verkligen vara med och skapa buketten själv efter egna önskemål utan några direkt begränsningar. Jag är glad att vi valde att anlita en fotograf (även om vi inte fått se bilderna än) då nära och kära lyckats fånga många fina bilder, men också många suddiga bilder. Jag är glad att vi valde bort den stora festen för en intim middag som blev så personlig. Jag är glad att vi valde att unna oss en restaurang, och restaurang med festlokal då vi fick bästa tänkbara service utan att någon behövde tänka på något, vi fick världens finaste lokal med Karlstads bästa tänkbara utsikt och vi fick njuta till fullo utan andra störande restauranggäster som vi kunde ha fått om vi valt vårt andra alternativ.  Jag är glad att jag lyckades övertala T om att det var en bra idé att sova på hotell även i sin egen stad då det förlängde festkänslan. Framför allt är jag glad över att få vara gift med världens finaste människa!
 
Min fina bukett och en glimt av min klänning!
Nu har vi nedräkning till nästa underbara sak, vår bröllopsresa! På lördag sätter vi oss på planet för en vecka på tu man hand i Kroatien, medan Selma får en vecka med sin farmor och farfar på hemmaplan. Sen jobbar vi bara tre veckor till innan vi får njuta av en sex veckor lång ledighet hela familjen :)
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: