Hakuna Matata

2015-08-17
21:10:41

Bye bye summer 2015 /S
Semesterveckorna rusade förbi och idag inledde vi vår andra jobbvecka här hemma.

Hur var då sommaren 2015... Nja, jag kan väl inte påstå att den kommer att vara en av de somrar som jag bär med mig närmast hjärtat direkt. Visst har vi haft det mysigt tillsammans men utan den där härliga sommarvärmen så var det svårt att få de där sommarkänslorna. Sommar för mig är lata dagar på stranden. Vi har förvisso legat på stranden men de flesta dagar har vi gjort det huttrandes för de kalla vindarna.
Tyvärr har vi väl varit ganska dåliga på att hitta på aktiviteter också vilket gjort att dagarna mest gått i ett. Vi fick i alla fallen härlig avslutning på vår semester, då vi sista veckan bilade ner till malmö för att hälsa på Ts kompis D. Det blev två nätter i Malmö där vi mest strosade runt lite. Det blev en fin eftermiddag kväll i en supermysig lekpark följt av en dag på Ribersborg där vi promenaderade runt och spenderade några timmar på stranden innan vi åkte hem och mellanlandade innan vi promenerade ner på stan för ett restaurangbesök och en promenad i jättemysiga Slottsparken. Dag 3 packade vi ihop oss efter frukost och åkte vidare upp mot Gränna där vi spenderade större delen av tiden i en liten äventyrspark innan vi så klart gick för att handla lite polkagrisar. Mot kvällen åkte vi mot Jönköping där vi mötte upp min ena syster med familj. Det blev pizzakväll inne i deras stora familjesvit, barnen myste framför TVn i sängen tills klockan närmade sig 22 och vi sa tack och god natt och åkte upp till vårt hotellrum.
Dagen efter åkte vi vidare mot Vimmerby där vi började med en lunch i gröngräset följt av ett besök på inspelningsplatsen av Bullerbyn. Det fanns inget direkt att göra där men det var lite mysigt att se och väldigt fina omgivningar. Nöjda med vårt besök åkte vi mot huset vi hyrt de kommande två nätterna, där min andra syster väntade med familj. Glada barn som sprang över den stora gräsmattan och ett ganska stort hus där vi försökte fördela oss i de olika rummen på bästa sätt. Dagen fick avslutas med lite grill.
När vi vaknade upp dagen efter väntade huvudmålet för vår resa, nämligen två dagars besök på Astrid Lindgrens värld. Vi insåg ganska snabbt att det var ganska lönlöst att försöka gå tillsammans alla tre familjer och splittrade oss ganska omgående för att få ut mesta möjliga av dessa dagar.
Vi styrde så klart stegen mot Villa Villerkulla omgående och en nöjd tjej fick se Pippi Långstrump på riktigt! Det blev två dagar med flera Pippi-möten, Emil-möten, lek i parken, och allra mest skoj på de olika teatrarna. Vad Selma tyckte var roligast är svårt att säga. Jag tror hon fascinerades mest av Pippi då hon är mest bekant med de karaktärerna, men av föreställningarna tror jag hon föredrog Emil precis som sin mamma och pappa.
Höjdpunkten för mig var att se Selma dansa loss tillsammans med skådespelarna som efter föreställningen bjöd in till musikstund.

Visst kostade det en slant att gå in två dagar, men det var verkligen jättebra och värt varenda krona! Två dagar var verkligen nödvändigt för att dessutom känna att man hann se allt utan stress. Dag 2 var tyvärr vår hemresedag och då det är en bit att köra bestämde vi oss för att packa ihop vid 14 för att inte vara för trötta för körningen då Selma dessutom var dödstrött och ändå behövde sova middag. Djupt imponerad då stumpan klarade bilresan hem helt utan paus!

Det här var första semestern vi gjorde tillsammans med mina systrar och deras familjer och det var jättemysigt! Även om vi delade oss på dagarna så fick vi ju gemensamma kvällar och morgnar, och trots att ålderspannet är från 6 månader upp till 8 år så lyckades de större delen av tiden att leka bra tillsammans och verkligen ha kul. Nu är det bara att börja fundera på vart vi ska styra resan nästa sommar, kanske får det bli ett besök på Kolmårdens zoo och Bamses värld :)