Hakuna Matata

2013-01-16
10:57:59

På väg hem till mig ... /S
Nu när vi helt plötsligt befinner oss på "rätt" sida av året så känns helt plötsligt förlossningen och bebisen lite närmare. Magen har växt snabbt, något jag märkte under de 10 dagar jag var ledig under jul och helt plötsligt för första gången upplevde magen som lite i vägen på jobbet. Väl tillbaka var det också som jag fick de första gratulationerna från föräldrar som till slut var så pass övertygade om att den lilla kulan inte bara bestod i för mycket mat, att man vågade sig på att kommentera den.
 
I samband med att jag blev gravid fick man två böcker hos barnmorskan om barnets tid i magen och lite om förlossning och första tiden hemma, men jag kände att jag saknade lite information - för hur spännande det än är att läsa om bebisens utveckling i magen så känns det mycket viktigare att vara påläst och förberedd inför förlossningen och framför allt första tiden utanför magen. Jag jobbar förvisso med barn och känner mig ganska förberedd på ett sätt, men jag träffar ju barnen först när de är ca 1,5 år gamla - tiden fram till dess är okänd för mig, och jag vill inte bara förlita mig på vänner och familjens råd och tips, utan faktiskt känna att jag är lite påläst.
 
Så nu har jag klickat hem två böcker som jag tror och hoppas ska vara till hjälp för just det.
 
http://www.bokia.se/mediaarchive/4165103/main/stora-boken-om-barn-att-vanta-och-foda-barnets-forsta-sex-ar.jpg
Boken tar upp tiden i magen och barnets utveckling fram till förskolestarten, den tar även upp sjukdomar, försäkringar, tiden efter förlossning, försäkringar och så vidare. Det känns som en bra alltäckande bok både för mig och T att läsa som förberedelse och jag tror den kan fungera bra som uppslagsverk senare.
 
http://s.cdon.com/media-dynamic/images/product/00/04/18/75/88/3/9d269611-d13a-4d6d-bc06-5a8be2b651fd.jpg
Beskrivning från Adlibris.com:
Allt fler kvinnor upplever en stark rädsla inför sin förlossning. Samtidigt är den svenska förlossningsvården säkrare än någonsin för både mor och barn.Susanna Heli har arbetat med att ge födande kvinnor kraft och stöd under hundratals förlossningar. Här har hon valt ut sina fyra mest effektiva verktyg som hjälper dig att undvika stress och rädsla. Med andning, avspänning, rösten och tankens kraft leds du bort från rädsla och mot trygghet och kraft. Verktygen är enkla och kan användas under födandets alla skeden. De gör förlossningen till en stärkande och positiv upplevelse både för den födande kvinnan och för hennes partner.

Föda utan rädsla passar dig oavsett om du är förstföderska eller omföderska, om du väljer att ha bedövning eller föda helt utan smärtlindring, om du är mycket rädd eller bara vill vara förberedd.


Jag har ALLTID sett på förlossning som en skräckupplevelse och under många år kände jag att det var något jag absolut inte vill gå igenom - jag var helt inställd på adoption! Men någonstans längs vägen kom ändå längtan efter egna barn, att få se både mina och Ts drag och egenskaper i ett barn vi tillsammans skapat och den längtan vägde mer än förlossningsrädslan.

Ända sedan jag blev gravid har jag på något sätt försökt att låtsas som att det inte är något jag måste gå igenom, att helt enkelt inte tänka på det förrän det är dags. Men ju närmare jag kommer desto mer inser jag att jag vill vara förberedd, jag vill veta vad jag har att vänta mig och då inte i form av alla som så gärna vill dela med sig av sina förlossningsberättelser - utan jag vill veta vad kroppen går igenom och hur jag kan förbereda mig mentalt. Jag har läst några recensioner av den här boken och de som skrivit om den har bara haft positivt att säga, att den verkligen varit en hjälp och lugnat många som varit nervösa. Nu återstår det väl att se om den kan ha samma verkan på mig ;)


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: