Hakuna Matata

2013-12-02
23:08:00

Sentimentalt fotopyssel /S
Under helgen påbörjade jag ett projekt som kommer fortlöpa under de kommande månaderna. Jag laddade nämligen hem fuji.ses fotoboksprogram för att börja på en fotobok om Selmas första år. Jag hade egentligen tänkt göra den när hon väl fyllt 1 år men så lästa jag på en annan blogg att den mamman gjorde boken fortlöpande och det är nog bättre, känns som att det är lättare att skriva mer berättande text till bilderna då känslorna och minnena är så färska.
 
Att skriva/göra en bok om hennes första år är inte helt lätt! Det finns så många bilder, och jag har så mycket känslor och kärlek inom mig till henne som jag på något vis vill ska lysa igenom. Samtidigt vill jag bara att boken ska vara en sammanfattning av året och inte bli överdetaljerad då alla känslor är något jag bär på, det är ju inget hon kommer att minnas när hon bläddrar i den, och jag vill ju inte att hon ska tycka att det bara är blaj.
Det har blivit några timmars pyssel redan trots att jag bara har hunnit göra 11 sidor, men man vill ju att det ska bli så bra som det bara kan! Det har blivit ganska mycket text på de sidorna då jag utan att gå in på detaljer vill berätta om mina upplevelser av graviditeten med henne, berättelsen om när hon föddes och dagarna innan, berättelsen om hur hon fick sina namn, första dagarna hemma... Jag tror (och hoppas) att det ska bli lättare att hålla sig mer kortfattad i de kommande texterna då de mer blir beskrivningarna till milstolpar och specifika händelser.
 
Något som varit till stor hjälp i skrivandet nu är dels tillbakablickar i bloggen, speciellt när det kommer till upplevelser av graviditeten. När Selma väl var född köpte jag en fin skrivbok där jag skrivit ner små minnen om vad vi gör, och om hennes utveckling. Något jag är väldigt glad för då man sorgligt nog glömmer väldigt snabbt, åtminstone glömmer man detaljerna. Jag hoppas på att jag ska fortsätta vara duktig på att skriva även när man kommer in i den riktiga vardagen med livspusslet, när man lämnat den här underbara föräldralediga tiden bakom sig där man bara flyter med dagarna och tar det som det kommer.
 
Hur som helst - väldigt roligt projekt som jag hoppas kommer ge en lika bra slutprodukt som jag tänkt mig...
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: