Hakuna Matata

2013-12-09
23:17:55

Brio Smile /S
Nu har vi haft vår vagn i ungefär 7,5 månad och den har körts under senvår, sommar, höst och nu vinter och jag tycker nog att jag kan ge den ett rättvist omdöme för den som kan tänkas vara intresserad.
 
Brio Smile (2013)
 
Liggdelen är den vi använt allra mest så klart. Den har fungerat bra och känts ombonad. Suffletten har en liten solskärm man kan fälla ut och drar man upp blixtlåset kan man dra ner suffletten ännu lite mer, och en vädringslucka öppnas då samtidigt i framändan. Vi har använt detta flitigt för att hålla solen borta under alla soliga vår- och sommardagar. När hösten sedan kom lockade tyvärr inte lika mycket då vindarna blev kyligare och med suffletten nerfälld den sista biten för att hålla solen borta så öppnades ju tyvärr vädringsluckan vilket gjort att det blåser rakt in mot stumpans huvud - smidigt när det är varmt, men mindre trevligt när det blåser kyliga höstvindar. Jag hade önskat att det gick att fälla över ett tygstycke för att stänga vinden ute men ändå kunna ha suffletten ordentligt nerfälld för att skydda mot solen.
Det är inte en liten vagn men heller inte särskilt stor, och jag undrar hur länge hon hade kunnat ligga i liggdelen om hon varit född så att man skulle ha haft en åkpåse i liggdelen i en overall. Nu har hon ju använt den från maj till oktober ungefär och vi har bäddat med ett lammskinn i botten med filt över vilket har fungerat bra men när vi valde att byta var det inte så mycket kvar på längden att växa på.
En liten detalj som stört mig är att man inte kan fälla ihop chassit med liggdelen på, något som gör att man måste ställa ner liggdelen på marken medan man fäller ihop chassit för att lasta in i bilen. Detta fungerade jättebra under torra varma sommaren, men det är ju mindre kul att ställa ner den en regnig dag - det hade kunnat göras bättre bara genom att sätta små gummiduttar på underdelen så att tyget aldrig behöver läggas direkt mot marken. Det går väl i och för sig säkert limma dit några själv men det har inte blivit av.
http://lekmer.se/mediaarchive/1062630/productoriginal/36610656-smile-pram-angle-brown.jpg
 
Sittdelen har jag använt inte använt så länge men har ju ändå haft den ett tag. Det finns tre lägen på den, ett av dem är näst intill fullt liggläge, ett är viloläge vilket är ganska sittande, och ett av dem är väldigt upprätt sittande. Jag har bara använt liggläget och viloläget då jag kan tycka att det fullt upprätta sittläget ser lite obekvämt ut men då har å andra sidan inte Selma lärt sig sitta på egen hand helt än, så det kanske kommer användas mer när hon är mer aktiv och mer intresserad av omgivningen. Allra mest har vi använt liggläget då vi nästan bara promenerar med vagnen vid de tider hon ska sova, och hon har sovit gott från start. Sittdelen har ett fempunktsbälte som ser ut att vara bra, men det har inte använts nästan något ännu då hon än så länge inte tar sig någonstans med bygeln och åkpåsen. Bygeln är enkel att knäppa upp och vrida åt sidan vilket underlättar att lyfta ur och sätta ner henne då den sitter ganska "tajt", något jag gillar, åtminstone nu när hon är så liten. Det är möjligt att det kan bli lite onödigt tajt om 1-2 år om man ska få plats med åkpåse och overall? Suffletten är toppen då den precis som suffletten i liggdelen kan förlängas om man öppnar ett blixtlås, gör man det går den väldigt djupt ner och gör det mörkt och mysigt när det är sovdags. Det går dessutom att fälla ut en liten keps. Negativt om suffletten är att det låter ganska högt när man fäller upp/ner den och jag är ganska säker på att det finns en risk att man väcker ett sovande barn om man justerar den under tiden, då det knäpper högt för varje steg. Kanske blir det bättre efter en tids användning?
http://www.kopbarnvagn.se/bilder/artiklar/zoom/36609656_1.jpg
 
 
Chassit har svängbara (och låsbara) lufthjul, något vi varit supernöjda med. Vi valde mellan svängbara eller fasta hjul och de flesta i omgivningen avrådde oss från de svängbara men vi fastnade ju båda lite extra för denna vagn och det blev därför svängbara. Svängbara hjul har varit toppen för oss som promenerar med hund, något jag inte alls trodde, jag trodde snarare att det skulle bli jobbigt då vi har en hund som drar en hel del i kopplet och jag trodde det skulle bli så att vagnen då styrde med. Men eftersom vagnen är så lättkörd och lättstyrd så kör jag nästan alltid vagnen med en hand och kontrollerar Pepsi med den andra. Det är vid ett fåtal tillfällen jag går med båda händerna på vagnen och visst, gör Pepsi ett ryck då så blir det ju så att vagnen styr åt samma håll, men det är i stort sett bara i uppförsbackar och branta nedförsbackar jag kör så, så det funkar bra ändå.
Handtaget är ett knäledshandtag som jag inte heller ville ha från början men det har också varit super. Det var svårt att hitta en vagn som passade min längd då de ofta kändes för låga eller så kom jag för nära vagnen och sparkade i med fötterna. Det har aldrig varit ett problem med vår vagn då "ursprungsläget" passat min läng bra så jag har inte ens behövt höja till översta läget!
Chassit har en stor och rymlig varukorg i tyg med höga kanter. Mitt igenom varukorgen går det dock en stång och utrymmet mellan korgens kant och ligg/sittdelen är inte jättestort så även om det går att packa mycket saker så går det inte att packa en stor sak, utan det handlar snarare om att stuva flera olika saker - t.ex. inte jättesmidigt att försöka få ner en full matkasse utan att packa ner lite och lägga löst.
 
Vi har nog kört vagnen på de flesta underlag - asfalt, grusväg, skogsstig och idag i snö. Bäst körs den så klart på asfalt, men det har även gått fint att köra den på grusväg om det inte är alltför grova stenar då färden kan bli lite väl skumpig då det inte är så mycket gung i vagnen "fram och tillbaka/upp och ner" utan gunget är främst i sidled vilket inte hjälper så mycket när man kör på ojämna underlag. Idag körde jag den i snö för första gången. Vägarna var plogade men bitvis var det moddigt, och det fanns några upptrampade plogvallar vi fick ta oss över och några meter där det var oplogat. Där det var moddigt eller upptrampat plöjde den på bra men när det blev djupare snö en längre sträcka blev det jobbigt och jag fick dra den baklänges där det blev som mest med snö. Men hur ofta behöver vi ge oss ut på oplogade vägar i decimeterdjup snö?
Det är verkligen en allroundvagn precis som jag trodde - den funkar fint på i stort sett alla underlag men den är inte bäst någonstans, det finns helt klart bättre vagnar att köra i snö och i terräng då man nog bör välja en vagn med mycket gung och fast hjul, och det finns säkert bättre vagnar att köra i city, vagnar med mindre hjul vilket gör att de svänger ännu snävare. Men den här vagnen funkar som sagt på i stort sett alla underlag, något som passat oss väldigt bra då den funkat fint i trånga klädaffärer, på skogspromenader och på grusvägarna på landet!
 
Helhetsintrycket är i slutändan i stort sett bara positivt och vi ångrar inte alls vårat vagnsval. Det är en smidig vagn som verkligen passar våra behov. Den är smidig i affärer (tackar mig själv varje gång som valde svängbara hjul), lätt att köra vilket underlättar hundpromenaderna och med den stora varukorgen kan jag gå hemifrån en hel dag och vara redo för alla väder med regnkläder, mössor och annat som kan tänkas behövas för en dag ute.
Att man kan vända ligg- och sittdelen åt båda håll med ett enkelt klick är toppen då det kändes väldigt viktigt för mig att hon skulle kunna åka i sittdelen vänd mot mig, men att den även går att vända framåt när hon blir äldre och mer intresserad av omgivningen.
Något som också varit otroligt smidigt är att vårt babyskydd enkelt går att klicka fast i chassit. Jag trodde inte vi skulle använda det alls mycket men det har tvärtom blivit väldigt flitigt använt! Hon har somnat gott under bilfärder och då har det bara varit att knäppa loss stolen och sätta i chassit så hon fått sova vidare när vi gett oss iväg på annat (oftast besök i affärer), det har blivit mer och mer användbart ju tyngre hon blivit då jag hellre valt att ta med chassit och klicka fast stolen i det även på snabbhandlingar då man dels har händerna fria + att det blir för tungt att bära henne i babyskyddet.
http://cdn1.cdnme.se/cdn/7-2/286274/images/2013/primo_50ef2909ddf2b31c12b37c80.jpg
Jag gillar att vagnen är ganska hög vilket gör att det känns som att hon kommer nära mig, det kan väl i och för sig upplevas som en nackdel när hon blir äldre och kanske får svårt att klättra upp i vagnen på egen hand.
Vagnen är väldigt lätt att fälla upp/ihop men det är lite irriterande att den inte går att fälla ihop med liggdelen på, och att fälla ihop med sittdelen på är inte jättesmidigt heller. Lättast är att fälla ihop genom att först ta av sitt/liggdelen men då kommer man till den där tråkiga detaljen om det är blött på marken att man måste lägga ner dessa i vätan. Det finns några små detaljer som man kunnat göra vilket hade gjort vagnen bättre men så är det väl kanske alltid.
 
Brio Smile var en helt ny modell när vi köpte den, och som det ofta är med nya saker följer en del så kallade barnsjukdomar, något vi tyvärr drabbats av också. Smilen har (vad jag fått höra) haft ganska stora problem med bromsarna och med vobblande framhjul. Vi har haft väldigt problem med våra bromsar! Det är en pedalbroms, och problemet för oss har varit att bromsen inte släppt helt utan legat och tickat mer eller mindre och det har blivit värre och värre! Så som det varit sista tiden har vi inte ens kunnat använda bromsen. Vi hade tyvärr maximal otur då kedjan vi köpte vagnen på gick i konkurs vilket gjorde att vi var tvugna att vända oss direkt till Brio för reklamation, och oturen fortsatte då Brio i samma veva blev uppköpta av Britax(?) och de bytte ut all personal på kundtjänst så att få något svar från dem tog verkligen en evighet. Nu har vi i alla fall äntligen fått hjälp och vagnen ska lämnas in på KöpBarnvagns verkstad för att få nya delar, något som så klart går på garantin.
Brio införde dock försäljningsstopp av Smilen en period medans de åtgärdade dessa fel så skulle man välja att köpa vagnen idag bör dessa fel vara åtgärdade.
 
I slutändan skulle jag helt klart kunna rekommendera denna vagn till någon som söker en allroundvagn precis som vi gjorde :)
 
 
 
 
 
 
Taggar: barnvagn, barnvagnstips, brio smile;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: