Hakuna Matata

2013-04-15
21:12:13

Första nervositeten /S
Idag har vi spenderat sena eftermiddagen/tidiga kvällen på sjukhuset där det hölls en föreläsning om förlossningen med lite bilder och vad som sker på just Karlstads förlossning.
När jag svängde in mot sjukhusets parkering började det pirra i magen och det blev bara mer  när jag klev innanför dörrarna och tanken snurrar om att det faktiskt snart är dags, att om bara några veckor kommer jag befinna mig här igen för att uppleva den största händelsen i mitt liv och den största smärtan. Det var nog första gången som jag blev lite negativt nervös sedan det här med förlossning faktiskt blivit ett slutmål.
 
Jag har lyckats hålla mig ganska lugn under graviditeten och försökt förbereda mig inför förlossningen i den mån det är möjligt. Jag kände i alla fall att jag började stressa upp mig själv lite smått, så nu gäller det väl att försöka hitta tillbaka till den där lugna känslan igen då lugnet verkar vara min bästa vän enligt allt jag hör och läser.
Trots det här jobbiga pirret så tyckte både jag och T att föreläsningen var väldigt bra och vi känner oss lite bättre förberedda inför det som väntar. Nu för tiden får man ju tyvärr inte göra studiebesök på förlossningsavdelningen pga smittorisk och för att inte störa de som faktiskt är inskrivna på förlossningen (något som jag tycker är vettigt) så det var lite skönt att få träffa två barnmorskor som faktiskt jobbar där och som med hjälp av massor av foton gick igenom hela förloppet, hur det kan börja, när man ska ringa, vad som händer när man väl är framme o.s.v.
 
Lite kul var det också att vi träffade på ena paret från föräldragruppen som vi satte oss bredvid och småpratade lite med. Alltid kul att känna att man får lite kontakt med någon annan som är gravid. Överhuvudtaget kändes lite konstigt att sitta i en stor sal fylld med par och där magarna stod i vädret på varje tjej, annars är man ju rätt ensam om att vara gravid och man känner sig lite klumpig, men här var vi alla i samma sits och det var magar i alla dess former!
 
På onsdag väntar nästa föräldragruppsträff och då är det också tema förlossning som gäller med allt vad det nu innebär. Då ska vi också passa på att hämta ut vår fina barnvagn, något som ska bli riktigt kul - känns som att man är ett steg närmare. Jag fick en jättefin filt av svärföräldrarna som vi tänkt ha i vagnen, och som jag tror kommer bli jättefin till det bruna och svarta!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: