Hakuna Matata

2012-10-07
15:12:59

Fina höstdagar /S
Den här helgen har verkligen hösten visat sin allra bästa sida med klarblå himmel och löven som skiftar i alla möjliga färger. Igår gick vi upp tidigt för att åka uppåt i värmland och spendera dagen hos min mormor på landet, och det blev precis en sån bra dag som jag hade tänkt mig. En dag som påminde om alla härliga dagar från barndomen som spenderades i mormors stora hus med mostrar, kusiner och systrar som alla kom samtidigt - det där härliga kaoset med alla nära och kära närvarande, hur alla rusar ut och sätter sig i den stora trappan och njuter av solen under några timmar, hur mormor bjuder på mat och alla trängs runt ett och samma bord, alla fikastunder som man tvingas på så när det väl är dags att åka hem känns det som att det sprutar mat ur öronen...
 
Det var som sagt perfekt väder, den härliga utsikten från mormors stora hus, solen som värmer, mormors matlagning, att se mina syskonbarn njuta av den totala friheten på landet som de aldrig får uppleva i stan och som jag själv haft privilegiet att få avnjuta som barn, ljudet av fåren som bräker, Pepsi som njuter av att få gå fritt och att få lite sällskap av mosters labrador, samtidigt som det smyger sig på en sorgsen känsla över att det kanske börjar närma sig slutet för sådana underbara dagar på mormors gård, för jag är ju inte ensam om att bli äldre. Min mormor mår jättebra men hon blir ju äldre precis som oss andra. Men det enda man kan se till att göra är väl att ta till vara på sådana dagar så länge möjligheten finns...
 
På eftermiddagen packade vi in oss i bilen med magarna fyllda av mat och fika, och med ett leende på åtminstone mina läppar då det verkligen var precis en sådan dag jag hade hoppats på, och mormors gård är verkligen mitt smultonställe, som medicin för själen.
Istället för att åka hem valde vi att åka vägen förbi Ts svärföräldrar som bjöd på mera mat ute i sommarstugan, och mys med tända ljus och yatzyspelande. Väl hemma stupade vi båda i sängen, lite väl tidigt för att vara lördag men ändå sååååå skönt...
 
Utsikten från mormors fina gård som ligger på en höjd...


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: