Hakuna Matata

2012-12-13
17:49:00

Barnvagnsdjungel /S
Snart har vi kommit halvvägs in i graviditeten och det börjar så smått bli dags att titta lite mer seriöst på barnvagn.
Vi har redan börjat tjuvkika lite och klämt och känt på lite vagnar men marknaden är inte särskilt stor för oss som vill ha teleskophandtag på grund av vår längd. Med knäledshandtagen upplever vi (framför allt jag) att jag kan få rätt höjd på handtaget men då på bekostnad av avståndet till vagnen då man kommer närmare vagnen ju högre upp man vill ha handtaget, vilket gör att man sparkar i vagnen när man tar ut stegen.
 
Vi har också krav på att vagnen ska vara lättkörd på alla underlag, och kanske framförallt på terrängunderlag - inte för att vi bor på landet men det blir en hel del skogspromenader med vovven som vagnen kommer få följa med på och då måste det vara smidigt - med andra ord går alla små svängbara hjul bort och urvalet blev helt plötsligt ännu mindre.
 
Som förskollärare stöter man på lite olika vagnar och något jag ABSOLUT inte vill ha är en trehjulig vagn då de känns så otroligt instabila.
 
Den vagn jag var intresserad av redan på förhand var Brio Happy och det var också en vagn som kändes bra när vi provkörde den pga av gunget och att den kändes så lätt. Den enda lilla detaljen som störde mig lite var att för att jag ska få en bekväm höjd på handtaget måste jag ha det utdraget till max, och med den mjuka fjädringen så är inte maxhöjden jättehög så jag är väl lite tveksam till om jag kommer att uppleva handtaget som för lågt kanske....
 
Sen när vi känt på lite olika vagnar har jag också mer och mer uppskattat de svängbara hjulen som jag från början sa att jag absolut inte skulle ha, men efter att ha tittat lite så har jag upptäckt att det faktiskt finns vagnar med större svängbara hjul och med lufthjul OCH som går att låsa. Jag hittade en vagn som jag gillade massor och det var Trille Viper men den hade ett stort problem och det var att det bara var två lägen på handtaget, och det nedersta var lite för lågt och framför allt kom jag alldeles för nära vagnen, och maxhöjden blev istället snäppet för hög  kändes det som...
 
Så då var jag tillbaka på Happy igen... men svängbara hjul vore ju ändå skönt... jag kan tänka mig att det är särskilt skönt när man börjat använda sittdelen och kanske gör utflykter på ett annat sätt....Prismässigt ligger de i samma klass om man köper ny - på begagnatmarknaden är nog briovagnen mycket lättare att få tag i...
 
Någon som har några tips eller åsikter att dela med sig av??!?
 
http://www.barnnet.se/sidbilder/artikelbilder/854.jpg
Trille viper (vann Råd&Röns test 2012)
 
 
 
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/400550_10151032313617297_46682967_n.jpg
Brio Happy (knäledshandtag på bilden, men finns även med teleskop)

Kommentar:
#1: Linda

Hehe... jag är så glad för att det inte är jag. Hatade barnvagnsdjungeln.
Ni får kolla och prova, vi kände på en gång att det var rätt val. Jag älskar Emmaljunga, tycker de har en bra kvalité och det ser jag på de i barnehagen också. Som du, tycker inte jag heller om trehjulingarna men de är absolut bäst på långa barn. Vanliga vagnar blir för korta när de närmar sig 2 år.
Rent spontant tycker jag Brio ser bekvämare ut än Trille men då har jag aldrig känt på en visserligen.
Glöm inte kolla hur lätta de är att fälla ihop och hur mycket de väger...

2012-12-13 @ 18:14:45
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: