Hakuna Matata

2012-08-07
19:58:00

Kvinnan är ett sexobjekt till för att behaga mannen /L
 
 
Ovanför är klipp från en dokumentär gjord av Sofie Peeter som visar hur hon sextrakasseras medan hon promenerar på Bryssels gator.
 
Videon är ett tydeligt exempel på vad sjukt samhälle vi lever i där män som tror att de har rätt till kvinnans kropp är normalt. Jag tror inte det finns en kvinna där ute som aldrig varit med om någon form av trakassering eller obehag. Bara i min familj har det upplevts både våldtäkt och våldtäktsförsök. Men det behöver inte vara så extremt. Det räcker med tänkta komplimanger som leder till obehag, blickar som varar för länge eller ett rent antagande på att jag är inkompetent bara för att jag är kvinna.
 
Feministen i mig växer sig allt starkare ju äldre min son blir. Jag vill uppfostra honom att visa respekt mot andra oavsett kön, men hur mycket kan jag som mamma egentligen påverka när samhället säger något helt annat? När vänner, media, förebilder, skola och andra visar en helt annan norm?
Taggar: Feminism, Föräldraskap, Kvinnorätt, Normer, Uppfostran;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: