Hakuna Matata

2011-09-08
02:20:19

Boendejakt /L
Idag ringde banken mig. Vi har nämligen sökt banklån för boende. Trodde faktiskt inte att vi skulle få något eftersom man måste ha bott i Norge i minst 4 år enligt reglerna. Däremot ansåg banken att eftersom vi tjänar så pass bra, har fast jobb och nu barn så är vi bra nog för lån.
Tyvärr får man nästan ingenting för pengarna här idag.
En "vanlig" villa (i svensk standard) ligger på 4 miljoner. Det är inte aktuellt för oss. Men däremot kanske vi kan fynda ett radhus. Vår stad är "tyvärr" en mycket attraktiv sommarstad och många Oslofolk köper hus här vilket trissar upp priserna. Jag tycker läget är det absolut viktigaste. I orterna runt oss är det billigare (likt Grums, Forshaga etc) men då innebär det istället pendling, bilkostnader etc vilket gör att man inte tjänar på det. I norge kan nämligen ingen köra bil vilket för det första resulterar i att det tar 3-4 gånger så lång tid att köra någonstans, men också det att de har tullavgifter och att bilar (vi skulle alltså i så fall behöva två) är svindyra att ha/köpa.
Så en utav oss måste ha någorlunda nära till jobbet. Självklart så jobbar jag i ett svindyrt villaområde och J i centrala stan som också är svindyrt.

Dessutom är jag väldigt mån om att det ska gå att som 6-åring kunna leka ute med massor av kamrater i sin ålder och för Åsa att kunna njuta i gräset.

Det kommer med andra ord krävas en hel del tålamodighet och is i magen, men just nu ligger vår hyra på ca 10.000 kr i månaden. Det är pengar vi tjänar in till oss själva den dagen vi flyttar.


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: