Hakuna Matata

2010-04-08
21:52:22

Torsdag och tankar om livet /S
Hallå!
Nu för tiden är det väldigt lugnt och stilla i bloggen men så kan det vara.. både mitt och Ls liv är ju fyllt av jobb hela dagarna och efter jobbet så orkar åtminstone inte jag göra särskilt mycket, därav finns det inte så mycket intressanta saker att skriva om...men något inlägg då och då ska jag väl orka fortsätta att klämma ur mig och förhoppningsvis orkar L göra det samma.

NU är vi inne i april månad och våren har kommit på riktigt, åtminstone hit till Linköping där det är i stort sett helt snöfritt, både krokus, snödroppar och tussilago blommar för fullt och vinterkläderna hänger mest i ett hörn medan de tunnare jackorna plockas fram. Idag har det varit sol och mulet om vartannat men det har hela dagen varit en riktigt behaglig temperatur vilket gjort att vi var ute med barnen från kl 7.30 imorse fram tills dess att jag gick hem vid 16.00 och jag skulle tro att de stängde ute också... det har varit riktigt skönt!

I övrigt har det inte hänt något särskilt. Vi har hunnit hem till Karlstad för att fira påsk. Den firades med Ts familj i deras sommarstuga tillsammans med några släktingar till honom, riktigt roligt och trevligt hade vi. Påskdagen bjöd dessutom på underbart härligt väder så jag spenderade i stort sett hela eftermiddagen i en solstol på deras altan och bara njöt, såååå skönt.

Jobbet är som vanligt, nästa vecka ska jag dra igång med uppföljningssamtalen och om ytterligare någon vecka börjar de första förberedelserna inför överskolningen till höstens förskoleklasser genom några gemensamma träffar i de blivande klasserna. Jag har också äntligen bestämt mig för när jag ska ha semester och har ansökt om att få vara ledig v. 27-30, förhoppningsvis kommer det bli fyra härliga och soliga veckor med en massa skoj. Förhoppningsvis blir det en utlandsresa under någon av de veckorna om T är ledig, vi får hundvakt och hittar någon resa som passar. Vi bryr oss inte så mycket om var resan går, men T vill fira sin examen med en resa och båda två känner väl att det vore skönt att göra något bara han och jag, komma bort från den vardagen. Vi har inte varit på någon resa bara han och jag sedan vår kretaresa 2005, därefter har vi rest med syster och hennes sambo eller med hans föräldrar - jättetrevliga resor men som sagt så kan man behöva komma iväg på något bara vi.

Jag har väl inte riktigt trott på någon resa då jag känner att jag har för mycket utgifter i och med billån och sparande till buffertkontot och alla vanliga utgifter och därmed inte utrymme för att spara till någon utlandsresa men härom dagen fick jag mina deklarationspapper som visade att jag kommer få tillbaka 9700kr i år!! Så jag kommer definitivt unna mig en resa om vi har möjlighet. I början av sommaren är bilen avbetald och jag kan lägga 3500kr på enbart sparande sen varje månad och då kommer jag ha sparat ihop de där 20 000kr på buffertkontot som jag har som mål att göra senast i september vilket känns helt okej. Ni anar inte vad skönt det kommer bli att kunna spara pengar till nöjen, inte behöva lägga pengarna på billån eller ett konto som ska gå till tråkiga och oförutsedda utgifter. Istället vill jag spara till roliga saker, ett roligt sparkonto där man kan plocka pengar till inköp av nya möbler, sparande för större boende, eller kanske en dag ett bröllop... det ska i alla fall vara ett konto inställt mot positiva saker istället för det tråkiga buffertkontot som är ett sparande för negativa händelser.

Den stora kommande händelsen är fortfarande att T ska bli färdig och godkänd på sitt examensarbete och därefter få ut sin examen och få ett jobb. Jag tror att både han och jag känner oss lite... hm... rastlösa eller oroliga? Känslan av ovisshet är ganska jobbig men det går ju tyvärr inte att göra så mycket åt saken än att vänta... T går väl omkring med ungefär samma känslor som jag gjorde när jag var färdig med plugg, en oroskänsla över att lämna tryggheten i livet som student, en oroskänsla/bortkommenhet när det kommer till jobbsök...

Min oroskänsla är att T antingen får fast jobb i Linkan vilket skulle göra att jag skulle förlora hoppet om att någon gång återvända till Karlstad för man lämnar ju inte två fasta tjänster i första taget och jag tänker att den dagen man väl skaffar barn så ska/har man rotat sig. Den andra oroskänslan är att T faktiskt ska få jobb i Karlstad eller Örebro som vi siktar mot och då ska jag helt plötsligt säga upp mig från mitt älskade jobb med alla härliga barn och kollegor och min toppenbra chef + lära känna en ny stad, för även om vi kommer tillbaka till Karlstad så känns ju inte det riktigt som hemma längre och vi måste bygga upp ett nytt kontaktnät med nya vänner och man ska hitta ett nytt jobb som förhoppningsvis är lika bra som mitt nuvarande.... som sagt, just nu går man runt med lite blandade känslor...!

Men det är vår och allt det där är det bara att vänta på för det är inget vi kommer få veta förrän än på någon månad. Så nu ska vi bara njuta av våren och vår tillvaro... Nästa trevliga punkt denna vår är ju min födelsedag som närmar sig med stormsteg, på måndag smäller det och jag fyller 24 år äntligen... jag säger äntligen då jag det senaste halvåret blivit smått dement och fått för mig att jag redan är 24 år :p Men det känns skönt att 25 fortfarande är ett år bort!

Ha det bra mina vänner!

Kommentarer:
#1: Vero

Vad jag önskar att jag kunde säga att 25 låg ett år bort... Det ligger numera mååååånga år bakom...



Ha en fin dag!

2010-04-15 @ 14:52:13
#2: Junitjej

Så fin din header är!!

2010-05-08 @ 07:00:51
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: