Hakuna Matata

14:34:10

Polen 2009 /L
Förlåt då :P
Jag tycks fått skrivkramp sedan jag flyttade. Jag vet massor som jag skulle vilja berätta men jag orkar aldrig skriva. Hoppas det blir bättre snart.

Polen:
Resan gick supert. Trodde till en början att jag skulle dö och hade ont i magen när jag klev på planet. Cool-lugna pappa (som flyger ofta) hjälpte mig med lock-för-öronen-smärtan. Till min panik somna den jäveln på planet men tack vare en väl behövd ipod så gick det okej.

När vi anländer till det 5-stjärniga hotellet visade det sig tydligt att här passade inte jag. Vi, som räknat med en hel del gåing hade på oss jeans och kängor. Taxi dörren öppnades och en piccolo tar vårt bagage. Vi ska checka in men blir hänvisade till takvåningen istället. Där får vi checka in i laungen, samtidigt som de serverar oss något att dricka. Människorna runt omkring gick i kostymer eller finkläder. Gästerna som betalade oss hade inte vanliga visa-kortet om vi säger så. Jag fick mig en svit med badrum i marmor. Väldigt väldigt fint.
Vi snabbade oss ut för att hinna med att se så mycket som möjligt och upptäcker att hotellet är beläget på Warszawas rodeo drive, det låg bara butker som Armani, Gucci etc där. Jag hade jeans från Kappahl på mig, need I say more? Dessutom är jag faktiskt inte ett dugg intresserad av att shoppa i dessa, jag kom ju dit för att fynda riktigt billiga saker.

Pappa hade gett sig fan på att vi skulle gå på en speciell marknad, att hitta denna marknad tog nästan hela resan. Polacker (förlåt mig nu för denna fördom) är nog de mest oallmänbildade befolkning. Inte en enda polack kunde läsa av stadskartan. På hotellet visste de inte ens vart Zoo:t låg. Frågade man om vägen så hade de aldrig någon som helst aning om vart vi var eller vart något låg. Däremot för att kompensera så var det aldrig någon som inte var villig att hjälpa till och de var absolut bland de trevligaste människorna jag mött som turist. ....till skillnad från resan till Paris men de tar vi inte nu... Vi gick några timmar på zoot, vi och 10 personer till. Det var jättestort och i mycket bättre skick än vad jag föreställt mig. Djuren hade stora inhängnad, nästan för stora så man inte fick se dem på nära håll.

På kvällen käkade vi tre rätters + drinkar/öl för 200 spänn. I Polen är det otroligt billigt att äta och dricka.
Jag somnade mätt och med smärta i benen i den härliga sängen rätt så tidigt.

På lördagen skulle vi shoppa! Jag var optimistisk. Vi började med frukost på samma ställe som dagen innan. De mindes oss (vi märks). Jag kommer inte ihåg stället namn men de serverade de godaste smoothiesen jag någonsin fått. Mumma! Sedan gick vi runt. Vi hittade ingenting. Pappa var helt uppe i att finna den där marknaden så att gå in i köpcenter var det inte tal om. För det kunde vi göra hemma... Efter två timmar och ingen marknad, gående fram och tillbaka kors och tvärs utan att en polack visste what the hell vi snackade om så satte jag foten ner och sa nu tar vi taxi till andra sidan floden. Sagt och gjort så stod vi 10 minuter senare på den där jäkla marknaden och jag muttrade något om att vi kunde varit här eeeen aning tidigare om vi gjort som jag sa från början. I alla fall så kan jag inte riktigt förklara hur den här marknaden var, man måste uppleva det själv. Ni vet hur det är på Arvikamarten eller I2marten, för icke-Värmlänningar så är detta marknaden med stånd. På denna marknad var det inte bara stånd utan snarare baracken (som man ej kunde gå i) som stod tätt tätt tätt ihop och överallt hängde den presenningar som tak. Så det var som att gå in i en helt ny värld men MASSOR av människor. Dessutom verkade det som om att var uppdelat för där vi först gick in var det bara asiater som sälde, sedan var det bara afrikaner, sedan asiater igen. De blandade sig inte. Alla sålde i princip samma sak. Jag lärde mig konsten att pruta. Be om priset, sänk till det du kan tänka dig och gå iväg. Jag fick alltid som jag ville. Jag såg en sån häftig tröja till J men den var lite för dyr tyckte jag. Det slutade med att han sprang efter mig och jag fick ner den 80 kronor :D Mycket nöjd med mig själv kan jag tala om att jag var!

Pappa handlade saker, vi kunde nästan inte bära allt när marknaden stängde. Pank var han också. Jag däremot köpte faktiskt inte så mycket. Jag hittade mest till J men ingenting till mamma som jag tänkt köpa till! :( Tur att det är London til helgen.

På kvällen var jag helt färdig då var pappa så snäll att han beställde massage åt mig på hotellet :) De hade träningslokaler och spa i källaren så jag åkte ner för att förlora min massage-oskuld. Kvinnan kunde inte engelska, jag kan uppenbarligen inte heller engelska men jag fick mig en rejäl omgång. Det är obeskrivligt skönt att få en ordentlig massage utan att höra gnället av att någon är för trött för att fortsätta :P När jag står i hissen oljig och sleten kliver det in ett gäng människor i hissen som skulle på bal. De var så i ordninggjorda att studenbalen inte är någonting i jämförelse. Hissen hade speglar från golv till tak på alla sidor så jag kunde verkligen se vem som var finn fem fel här. Jag har aldrig känt mig som en liten stor grå mus som då.
Lördagen åt vi på ett utav hotellets restauranger, det var jättegott men mycket dyrare.

På söndagen när jag vaknade upptäckte jag att min rygg kändes som ett stort blåmärke. Massage sätter sina spår tydligen. Resan hem var jag inte lika nervös. Samma folk som reste dit skulle också med hem, vi kände igen dem på jackorna då de var på arbetsresa. En utav dem var så full att han inte fick åka med. Vad pinsamt att åka på jobbresa och inte få åka med hem för att du är för full. Uh. Vad pinsamt.
Landningen var alldeles för långsam så den smärtan jag hade i mina öron har jag aldrig upplevt tidigare, jag har fortfarande lock för öronen. Hoppas nästa går bättre.

Det var resan i korthet.

Nu ska jag ta en paus och berätta om veckan som varit senare. Nu True blood :) Du har väl inte missat den serien?

Dessa apor skulle jag kunnat stått och tittat på hela dagen. Den feta grå verkade vara bossen. Han satt bara och åt och kom någon av de minsta för nära tog de andra vuxna tag i dem utan att han ens tittade upp. En ap-pappa hade stora bekymmer med sin unge och han slet och drog i svansen på den lilla vilda. Mitt upp i allt ställde sig pappan och körde doggy-style med en apa för att sedan återgå till diciplineringen av ungen.

Han/hon/den satte sig och stirra på mig. Posa för kameran.

Noshörningarna blev som små bebisar när skötaren kom.

En groda

Blogg.se är för segt för att jag orkar lägga upp fler bilder. Jag tog mest på djuren i vilket fall ändå.