Hakuna Matata

2009-02-09
20:46:56

Revolutionary road /L


J har tjatat länge om att han ville se Revolutionary road. Jag har varit liite skeptiskt eftersom jag tyckte den verkade skittråkig när jag såg trailern, men det förtjänar faktiskt allt Oscars-prat. Det är en väldigt svår film att berätta handlingen om, jag vill ju göra den rättvisa. Jag försöker i alla fall: Den handlar om makarna Frank (Leonardo DiCaprio) och April (Kate Winslet) som bor i ett vitt idylliskt hus på Revolutionary road. Frank arbetar på Knox som försäljare precis som sin far, något som var hans värsta mardröm som ung. April har lämnat sina skådespelarambitioner och är numera hemmafru till parets två barn. De mår riktigt dåligt över sina liv och på Franks 30-års dag beslutar de sig för att flytta till Paris och leva det liv de länge drömt om. Visst låter den tråkig? Men det är den inte. Jag tyckte att den tillförde samma känsla som när jag såg American beauty fast utan "det knäppa" så att säga. Den bygger upp stämningen, du vet att någonting kommer att hända. Snart brister allt. Revolutionary road är en realistisk skildring av hur det är att lätt hamna i en livsstil du egentligen avskyr. De spelar fantastiskt bra och jag tycker verkligen att de förtjänar en Oscar båda två. När ni ser filmen så kan ni väl tänka på vad jag insåg, nämligen vad otroligt lik DiCaprio är Jack Nicholson när han blir arg. Bara en liten parantes. Absolut sevärd om ni inte förstod det.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: