Hakuna Matata

2009-08-24
20:59:20

Söta Pepsi... /S
Det är dagar som dessa som jag verkligen älskar att vara hundägare, för hur dålig dagen än är så finns söta lilla Pepsi där som sysselsättning och med sin glädje som smittar av sig. Nu ikväll har jag ägnt mig åt honom genom lite pälsvård och kloklippning. Men den roliga delen var att träna lite klickerträning. Jag har verkligen bestämt mig för att ge det ett försök då jag tror att det är rätt väg för att träna honom, att i stort sett bara fokusera på framgångarna. Jag har tänkt börja med att bara träna nonsensgrejer för att jag inte ska förstöra träningen med att bli på dåligt humör om det går dåligt + att lära mig att klicka i rätt ögonblick. Idag tränade vi på dels ögonkontakt - dvs att jag klickades och gav godis som beröm varje gång han självmant tittade på mig. Det började jag med efter att vi gick förbi en tjej igår som gjorde samma sak, men hon tränade det när hennes hund fick syn på Pepsi. Så målet är att Pepsi självmant ska söka min ögonkontakt när vi möter en annan hund - men det ligger ju självklart långt fram i tiden. Nästa grej vi tränade på var att han skulle gå sick-sack mellan mina ben. Båda momenten gick faktiskt ganska bra, men framför allt så verkade han tycka att det var ganska kul så nu är det vad vi ska ägna cirka 5-10 minuter åt varje dag... så mycket mer än det orkade han inte då han blev lite för uppspelt. Men som sagt eftersom det är träning för skojs skull så blir man inte så irriterad på snedstegen.

Nu ska vi snart ta en promenad för att flytta bilen...

Go´natt!


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: