Hakuna Matata

2009-08-26
20:32:50

Foderdjungel /S

Det där med hundfoder är en hel vetenskap. Jag har en gammal kurskompis vars högsta dröm är att börja föda upp Grand Danois och hon var noga med det där och hade gått på föreläsningar om just hur fodret ska vara. Därför är det kanske inte så konstigt att man känner sig lite bortkommen när man ska välja hundfoder till sin egen hund. Jag funderar just nu på om Pepsi kanske ska få prova ett lite dyrare kvalitetsfoder istället för Friskies som han äter just nu. Anledningen till att jag funderar på det är att jag tycker att han bajsar ganska mycket och pälsen är inte särskilt blank. Nu vet jag att man kan tillsätta lite solrosolja eller äggula i maten för just pälsens skull men jag vill ju att han ska få bra mat med näring. Jag vet att Dick bajsade mindre när han började äta ett dyrare kvalitetsfoder och det beror ju bland annat på att kroppen tar upp mer av maten (och därmed näringen) än med det billigare fodret.

Jag har suttit och läst på olika hundforum men jag blir nästan mer förvirrad än jag blir klokare då en del hyllar vissa foder medan andra klankar ner som attan på samma foder. Jag har tittat lite på Eukanubas rasfoder och beställt en gratis provpåse. Det är tydligen ett foder särskilt för Cocker spaniels. Jag har dock ingen aning om vad de kan kosta. Jag antar att det bästa är att rådfråga antingen en veterinär eller en bra djurbutik. Kanske får det bli ett sådant besök någon gång i helgen....

Nu ska jag ägna mig åt lite klickerträning med min sötnos!




 


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: