Hakuna Matata

2009-04-15
15:39:05

Patrik 1,5 /L

Igår såg jag, Sandra (efter att ha kollat på The hills självklart) och T på den svenska filmen Patrik 1,5. Vi hade hört olika åsikter om den här filmen men jag tror vi alla var överrens efteråt om att Patrik 1,5 var bra. Filmen handlar om Sven och Göran Skoogh som flyttar in i ett äkta så-svenskt-som-det-kan-bli-område, där ungarna skriker bög och grannarna "glömmer" att bjuda in dem till festen. De drömmer om (eller mest Göran spelad av Gustaf Skarsgård) att få adoptera ett barn. De blir godkända men problemet är att det inte finns något givarland. Lyckan kommer med posten då de äntligen får besked om att det finns ett barn i behov av en familj - Patrik 1,5. Detta visar sig egentligen vara den kriminella homofoben Patrik 15. Alltså inte riktigt som de tänkt sig. För Sven (Torkel Petersson) blir det hela för mycket men Göran som önskar sig ett barn mest av allt ser alla Patriks goda sidor, något som skapar en osämja mellan de nyblivna föräldrarna.

Jag älskade skådisarna i familjen Skoogh och jag gillar när man visar att homosexualitet handlar om kärlek inte sex som många tycks tro (en fördom vi möter i filmen). Det fanns vissa saker som man självklart undrar om det är realistiskt men för övrigt tycker jag att Patrik 1,5 är en charmig film som värmer hjärtat.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: