Hakuna Matata

2009-04-20
20:08:50

Bacongratäng /S

Den senaste tiden är det L som har stått för recepttipsen men nu tänkte faktiskt jag bidra med något då jag testade ett nytt recept här hemma till middagen idag. Jag letade efter recept igår då jag ville hitta ett nytt vardagsrecept då det känns som att vi gör samma rätter om och om igen...

I alla fall... dagens middag bestod  av.....

Bacongratäng
2 paket bacon
4 port. pasta
2 morötter
1 purjolök

1 vitlöksklyfta

2,5-3 dl matlagingsgrädde

0,5 dl tomatpuré

0,5 tsk timjan + cayennepeppar + salt

2 krm svartpeppar

1 dl riven ost

1 lagerblad (hade inget hemma så jag körde på utan)

Sätt ugnen på 225 grader och koka pastan. Strimla baconen och stek det i det egna fettet, strimla sedan grönsakerna och fräs med baconen. Pressa i vitlöken och tillsätt sedan matlagningsgrädden, kryddorna samt tomatpurén.

Lägg hälften av pastan i en form, häll på baconröranoch täck sedan med resten av pastan. Strö över osten och gratinera i ugnen i ca 15 minuter.



Jag är otroligt dålig på att smaka av maten och kryddade nog lite väl mycket då det verkligen brände i munnen men trots det så tyckte både jag och T att det absolut var gott nog för att bli en vardagsrätt att lägga till i den annars rätt uttjatade vardagsmenyn. Smaklig måltid!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: