Hakuna Matata

2008-10-13
20:40:27

13 timmar.... /S
...så lång har min dag varit och jag är så trött så jag vet knappt vart jag ska ta vägen....
Jag cyklade hemifrån kl 07.15 och klev åter igen innanför dörren kl 20.15. Att det finns människor som har sådana här regelbundet(däribland min egen mamma) är ju sanslöst.
Min dag har inte heller varit en bra dag. Barnen var riktigt hemska, de lyssnade inte på mig överhuvudtaget och jag kände hur huvudvärken kom direkt - vid ett tillfälle var det nästan så jag bara ville resa mig upp och gå och åka hem, de var verkligen hopplösa och det kändes inte som att det spelade någon roll vad jag gjorde...
Dagen fortsatte sen med att det kom en praktikant som var lite vilse då ingen av de ordinarie lärarna tog emot henne så den stackaren hängde med vår klass hela dagen och hon fick försöka jaga sin mentor för att få lite svar (som hon inte fick), tyvärr hade jag inte många lediga minuter över så jag kunde sitta ner och prata med henne heller.

Därefter kom mentorn och gav oss vårt bedömningsunderlag där hon kryssat i sådant som hon var säker på och sedan lämnat de rutor tomma som hon antingen inte själv förstod helt eller som hon tyckte att vi skulle tänka på resten av veckan. Tyvärr hade jag en del tomma rutor vilket inte direkt gjorde mig på bättre humör... att jag sedan faktiskt fått högsta "betyg" på det som var ikryssat spelade liksom ingen roll då man som vanligt bara ser det negativa...

Därefter var det engelska med 6:orna där en kille som har det lite svårt söker väldigt mycket fysisk närhet hos lärarna. Denna gång kom han dock och kramade mig och tryckte in sitt huvud mellan mina tuttar - jag känner definitivt skillnad på en kram och på en 12-årig pojke som försöker visa sig cool så jag knuffade undan honom lite vänligt. Det såg självklart mentorn och påpekade att denna pojken sökte närhet och inte tafsade... Själv vet jag dock vad det handlade om - jag tror kanske inte att han tänker lika om en 40 årig kvinna som en 22-årig - men att säga det till sin mentor var mer än jag vågade :op

Därefter var vi äntligen lediga i fyra timmar, då åkte vi iväg till universitetet och lämnade in vår blankett för vårens kursval och vi såg till att programansvarig kollade över blanketten så vi gjort allt rätt. Sen drog vi vidare ut mot Tornby där det blev en vända på IKEA för lite middag och ögonshopping. Det blev också en runda bland de andra affärerna och jag gjorde ett mycket onödigt impulsköp då jag köpte ett par nya gardiner till vardagsrummet. Fick faktiskt lite ångest för att jag köpte dem(på grund av min usla ekonomi) men då var det redan för sent...Väl hemma var det inte alls sådana gardiner jag trodde så nu måste jag ta med dem till kära mamma för att sy dem :/
Sen var det dags för föräldramöte, min närvaro kändes totalt onödig men det var vad vi blivit tillsagda att delta på. Vi satt i ett hörn och lyssnade till information vi redan hört - var liksom inget unikt med det här föräldramötet så jag kan inte påstå att det var ett lärtillfälle. Sen fick jag äntligen cykla hem, min älskade sambo hade faktiskt cyklat hela vägen dit för att cykla med mig hem så jag inte skulle cykla själv i mörkret genom skogen.

På vägen hem handlade vi lite och då kom pricken över i:et på denna dagen då det visar sig att mitt kort är tomt! Jag kan alltså inte betala för det jag handlat - behöver jag ens tala om hur pinsamt det var med folk bakom i kön. Så det var bara att traska hem och hämta Ts kort så han kunde betala för vår matkasse...

Jag måste säga att jag är glad att denna dag är över... Det känns dock grymt jobbigt att det är ungefär en timma kvar tills det är dags att nanna för att sedan ta sig an en ny sådan här dag...!

Jag förstår verkligen varför lärare blir utbrända.... Även om inte min mentor erkänner att det är jobbigt så visar hon det i handling då jag idag fick veta att hon faktiskt lämnar skolan om två veckor för att under ett halvår vara tjänstledig och vikariera på en annan skola...Kanske är det därför hon inte varit så engagerad i vårt arbete i klassen?! Hur som helst har hon inte skött sin uppgift särskilt väl och tyvärr känns det som att jag givit upp lite på för hand.... ´jag längtar faktiskt efter den här veckans slut... Jag vill vila....

Kommentar:
#1: Sandra

Hej!

Trots min tunga dag så har jag fått något positivt ur den då vi fick kopiera hela lärarhandledningen till boken God läsutveckling. Jag vet inte om du har den men jag var i alla fall så fräck att jag kopierade upp de drygt 100 sidorna även till dig :)

Tror du kan ha stor användning av den ändå!

2008-10-13 @ 20:42:16
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: