Hakuna Matata

2008-03-10
23:04:00

Språkutveckling /L

Sedan tekniken gått framåt har vi fått ett nytt språk. MSN, chatt och sms - alla använder vi oss av förkortningar på ord för att det ska gå så snabbt som möjligt. Häromdagen blev det en kulturkrock här hemma mellan oss unga fräscha och de gamla (nu reagerade mamma starkt). Jag skickade sms till A där förkortningen lr var med. Hon kunde inte förstå vad jag menade med lr, de äldre skriver nämligen el. Jag å andra sidan förstår ju båda men det var en väldigt intressant diskussion över vem som förkortade rätt. Visserligen är el början på eller men det uttalas snarare eLLeR = lr. Vem har rätt och vem har fel? Hur ska det skrivas?

Jag har även hittat en "symbol" som det tog jäkligt lång tid innan jag insåg vad den betydde, nämligen <3. Jag har envisats med att se det som en tomteluva med en stor rumpa men detta hängde inte ihop med texten jag läste. Jag förstod att det förmodligen skulle symbolisera någonting positivt, tills jag insåg att det är från vänster håll man ska se den. Inte nog med att vi får ett nytt språk (som det för övrigt inte finns förklaringar till någonstans), vi ska även börja läsa texterna från vänster håll. Språkrevolution!



Se noga att personen på bilden valt att skriva eller som lr. Jag tackar för den ego-fixen <3

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: