Hakuna Matata

2008-01-21
22:06:44

Time to sleep! /S
Imorgon kl 9.00 är det kursstart - känns lite sjukt att det är min näst sista kurs innan jag är färdig lärare! Har ju visserligen tänkt läsa en 20p kurs till men hur som helst är jag ändå färdig lärare efter nästa kurs!!
Jag har fått mig en liten funderare som känns lite som mission impossible då T och hans familj förmodligen ska resa till Thailand under julledigheten nästa år - frågan är om jag ska följa med eller ej?! Jag vill ju så himla gärna, dels för att jag verkligen vill se Thailand, och jag vill ju se det med den jag älskar, att det ska bli ett gemensamt minne, men grejen är ju att under nästa termin ska jag ju skriva mitt examensarbete - det absolut sista på hela min utbildning så frågan är om jag bara kan sticka ifrån allt under 2 veckors tid...vet inte alls hur jag ska göra för att få någon klarhet i mina funderingar heller... någon som har något tips eller som vet hur det är i slutet av examensarbetet?

Idag köpte jag en träningsbok för folk som vill träna hemma som innehöll ett 6 veckors träningsschema och idag påbörjade jag träningen för vecka 1. Träningsschemat bygger på att man tränar styrka tre pass/vecka och powerwalk 3 pass/vecka och sedan den 7 dagen vila. Verkar väldigt simpelt. Varje styrkepass består av tre övningar; en för armar, en för överkropp, och en för ben - tog inte mer än ca 15 minuter att genomföra, och powerwalkpassen ska vara på ca 1,5 km eller 20-25 min så man kan ju faktiskt inte säga att man inte har tid!
Jag gillade verkligen boken och tror den kommer hjälpa mig en hel del :) Så imorgon är det dags för en powerwalk...
En sak som boken fått mig att inse var hur viktigt det är att verkligen varva konditionsträning med styrketräning - jag visste att mer muskler ger mer fettförbränning men jag hade ingen aning om hur stor betydelse det har!

500 gram muskelvävnad förbränner totalt 70 kalorier/dag i vila, medan 500 gram fett enbart förbränner TVÅ kalorier/dag i vila!!

Det är ju sjukt stor skillnad - så nu har jag verkligen insett vikten av att styrketräna och skapa muskelvävnad! Det ska bli intressant att se om det blir någon direkt skillnad under dessa veckor - det är ett 6 veckors program som ska hjälpa en att komma igång så jag får väl återkomma om efter de veckorna och ge er en rapportering :)

Här är boken:

Att få den kropp och den energi som du alltid velat ha och att hinna skaffa dig den på den tid som du har kan tänkas som en omöjlig ekvation. Men vad är det som säger att du måste uppsöka ett gym för att kunna komma i form? Genom sitt 6-veckorsprogram, särskilt framtaget för kvinnor, hjälper och motiverar Lucy Wyndham-Read dig att bränna fett och forma din kropp genom övningar du kan göra hemma och utan att det behöver ta särskilt många timmar i anspråk.


 Finns att köpa här bland annat!


Men nu är det dags för mig att nanna så man är pigg och fräsch imorgon bitti, sov gott!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: