Hakuna Matata

2008-01-17
01:01:03

The Bucket list /L
image1000

Dagens filmtips är The Bucket list (Nu eller aldrig) med Morgan Freeman och Jack Nicholson. Filmen handlar om miljardären Edward (Nicholson) och mekanikern Carter (Freeman) som båda är döende i cancer. Med ungefär 1 år kvar att leva beslutar de sig för att göra allt det som de alltid drömt om. Filmen är rolig och varm men samtidigt så ledsam för man vet hur det kommer att sluta. Jag är trött på filmer med förutsägbara slut men med den här filmen gör det ingenting. När jag skrattade påmindes jag om att det var sorgligt och när jag grät påmindes jag om att det var roligt. Den här filmen berörde mig jättemycket, framförallt i tänkandet att vi har inte så lång tid här på jorden så ta vara på tiden. Filmen innehåller många dialoger om döden som är humoristiska men i all sorg behövs det, döden är nödvändigtvis inget ont. The Bucket list är ingen bölar-tjej-film utan en komedi med döden som ämne. Jag tror att huvudbudskapet handlar om att de flesta tillåter inte sig själva att leva som de egentligen vill och missar så mycket. Vi slutar att tänka och börjar handla först när vi fått ett datum på när döden kommer och knackar på dörren. The Bucket list visar även att döden inte är hemsk, vi behöver bara acceptera den för vi kommer alla dit någon gång förr eller senare. Jag skulle kunna skriva mycket mer men ni får lov att fatta era egna åsikter, mitt tips är att se den och reflektera över hur du lever ditt liv. Sluta ångra allt du gjort för när du väl knackar på himlens portar ångrar du det du inte gjorde.


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: