Hakuna Matata

2008-08-25
11:31:59

Joggingprogram /S
Jag kan inte påstå att jag har följt något joggingprogram nu när jag har börjat jogga men efter att ha kollat in det här joggingprogrammet så verkar det som att jag använt mig av rätt taktik då jag varvar joggingen med gång. Jag har joggat 5 min varvat med 3 min gång. Den runda jag tar är dock bara 2 km så MITT nästa steg är att ta det varvet 2 varv. Men här är alltså ett program för den som vill komma igång med jogging... kan ju vara skönt att ha något att utgå ifrån!

       6-veckors program för dig som tänker börja springa.

Vecka 1. 
Gå/spring-pass, 2-3 gånger i veckan.
30 minuters träning. Snabb promenad med 5 spring-intervaller a´ 2 minuter.
Gör så här: Värm upp genom att gå snabbt i  ca 10 minuter. Spring sedan ca 2 minuter, promenera 2 minuter, spring 2 minuter, osv. Avsluta med att gå snabbt i 10 minuter. Stretcha när du kommer hem

Vecka 2-3.
Gå/spring-pass, 2-3 gånger i veckan
30 minuters träning.  Snabb promenad med 4 löpintervaller a´ 4 minuter.
Gör så här: Värm upp genom att gå snabbt i 10 minuter. Spring sedan 4 minuter, promenera 2 minuter, spring 4 minuter, osv. Avsluta genom att gå 5 minuter

Vecka 4-5. 
Spring/gå-pass, 2-3 gånger i veckan
30 minuters träning.  Jogging 3x8 min med två korta promenadavsnitt inlagda som avlastning.
Gör så här: Värm upp genom att gå snabbt i 5 minuter. Spring sedan 3 omgångar på 8 minuter, med 2 minuters promenad mellan löpintervallerna.  Avsluta med 5 minuters promenad innan du stretchar.

Vecka 6.
Springpass med promenad som uppvarvning och nedvarvning, 2-3 gånger i veckan.
30 minuters träning. Ca 20 minuters sammanhängande löpning, plus 5 minuters promenad som uppvärmning och 5 minuters promenad som avslutning. Stretcha.

Från vecka 7.  Nu är du van joggare.
Vilket är bäst, springa eller gå? Det beror på. Är du bara ute efter att göra av med energi spelar det ingen roll. Du gör av med lika mycket energi om du går fem kilometer som när du springer fem kilometer. Skillnaden är bara att det tar mindre tid att springa fem km än att gå fem km.
Som konditionsträning är däremot jogging mycket effektivare än promenader. Du tränar hjärtat och musklerna bättre när belastningen ökar. Orken och energin ökar mer när du får bättre kondition. Endorfinerna, kroppens eget lyckohormon, utsöndras först när du kommer upp i en viss puls. Ju större muskelmassa du har, desto större förbränning har du även i vila. Även en stund efter ett träningspass fortsätter den förhöjda förbränningen.
Men när det gäller tillgänglighet är promenader överlägset jogging: Du behöver inte byta om innan eller duscha efteråt - det är bara att ge sig ut och gå var som helst och när som helst.
Så de dagar du inte ORKAR dra på dig joggingskorna - ta i alla fall en snabb promenad runt kvarteret. Det är mycket bättre än ingen löpning.

LYCKA TILL!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: