Hakuna Matata

2008-04-07
15:55:06

Mina tankar kring barn och mobiler! /S
Nu har jag precis läst bloggkommentatorernas inlägg om att Blondinbellas 8-åriga syster fått en mobiltelefon och om att detta skapat en liten debatt. Bloggkommentatorerna anser att det är bra och att de flesta föräldrar nog vill att deras barn ska ha en mobiltelefon men att det är ekonomin som stoppar dem. Jag  reagerade på det och skrev en kommentar men insåg att jag ville skriva ett inlägg själv om det.
Så nu med den bakgrundsfaktan så kan jag övergå till mina faktiskta tankar i ämnet!

Jag tycker INTE att barn ska ha mobiltelefoner, den svåra gränsen är kanske då att dra gränsen för vad jag menar med barn, kanske upp till dess att de är 12 år, de är självklart barn långt senare, men så som barn beter sig idag så är tycker jag att ett bättre ord är unga ungdomar kanske? Jaja, skitsamma, inlägget skulle ju som sagt handla om mina tankar kring barn och mobilanvändning!
Anledningen till att jag inte tycker att barn ska använda mobil är bland annat att mobiler faktiskt strålar... jag är inte jätteinsatt i det hela och funderar inte själv så mycket på saken mer än att jag ringer på vanliga telefoner när jag har möjligheten till det för det mesta. Men jag känner att jag har kunskap om ämnet och väljer själv hur jag hanterar den kunskapen. Sen är det ju faktiskt så att barns hjärnor ÄR känsligare!

Ett argument som bloggkommentatorerna nämnde tror jag var att föräldrarna skulle ha större koll på sina barn med en mobiltelefon men jag tror snarare att man ger barnen större kontroll genom att ge dem en telefon! Barn är inte dumma!! Hur många av oss är det inte som varit på fest när vi och ringt föräldrarna ifrån badrummets lite lugnare vrå? På samma sätt kan barnen ljuga om var de befinner sig.
När jag var liten så visste mina föräldrar var jag var tack vare att jag berättade det, och om de ville ha tag på mig fick de ringa det barnets förälder - därmed hade föräldrarna mer kontakt med varandra än vad jag tror de har idag...

Hur ska man sedan begränsa barnens ringande - får de ringa vänner? Eller är det bara vi som får ringa dem? Hur rättfärdigar man det? Flera kommer säkert med argumentet att barnen ska få ha en telefon för att kunna ringa sina föräldrar vid akuta situationer - men samtidigt har en del argumentet att barnen ska ha kontantkort för att de ska lära sig att disponera en viss summa pengar - men om barnen då ringer upp alla pengar så kan de ju ändå inte ringa vid akuta situationer...

Jaja... nog om mina tankar! Det vore kul att höra vad ni tänker om det här ämnet - är jag ensam om mina tankar?

Jag tror säkert att det finns flera argument för att barn ska få en mobiltelefon men jag tror ändå att argumenten emot är fler och starkare!



Kommentarer:

jag tycker man åtminstone borde ha fyllt 12 år innan man får använda den.

2008-04-07 @ 16:34:38
#2: cassie

jo ja är tretton & så ja fick en mobil när ja va 9 år fast då började ja gå hem ifrån skolan själv. men som du sa, (aa) självklart ringer ja ALLTID ifrån badrummet eller ett sovrum som är ledigt där d är tyst " ja mammma d är bara ja och "X" hemma nu" hah, så d va smart av mej tyckte ja själv. haha. gör d nu oxå såå (A)
ha en bra dag

2008-04-07 @ 17:06:10
#3: J

tycker mest aspekten du har om att barn kan nyttja den för att "lura" föräldrarna som är den stora varningen. När det gäller strålning så är t.ex en trådlös telefon hemma oftast farligare då den inte reglerar strålningen på samma sätt som en mobil. Och det är inte så ofta man ser någon slita en sådan ur en 10 årings händer, eller?

Om det är farligt eller inte verkar vara svårt att komma fram till och hitta belägg för. Jag tror att inom en relativ snar framtid så kommer det finnas mobila tjänster där du kan ge ungarna en "mobil" som kan uppge position samt även kunna kommunicera enkla budskap (sms kanske?)

En annan viktig aspekt är ju att om barnet har en mobil och något allvarligt händer, då kan den rädda liv! Och det i jämförelse med risken för strålning eller att de "luras" kan ju alltid vara svårt att vikta. Skulle man själv kunna stå ut med tanken på att ens barn skulle klarat sig om de haft en mobil den dagen något händer... t.ex.

Svårt dilemma :)

2008-04-08 @ 12:09:13
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: