Hakuna Matata

2007-10-17
14:32:18

Linda funderar /L
Jag åker buss ungefär dagligen. Eftersom min busslinje går genom nästan hela Karlstad får jag se alla typer av människor. Idag råkade jag på en individ som jag inte kunde könsbestämma. Jag blev så jäkla irreterad på mig själv, varför måste jag alltid göra det? Är det verkligen så viktigt att veta könet på den andra?
Mycket handlar ju om att vi faktiskt inte vet hur vi ska förhålla oss till en människa när vi kan inte kan placera dem i något speciellt fack. RFSL berättade om ett par nyblivna föräldrar som vägrade tala om könet på sitt barn. Barnet fick även ett könsneutralt namn. En del människor blev till och med förbannade. Redan som bebisar får vi veta hur vi ska förhålla oss till flickor respektive pojkar. Men vad spelar det egentligen för roll? Ett kön bestämmer ju inte hur du är som individ, eller? //Linda
image820



Kommentarer:
#1: Sara

Egentligen är det inte viktigt men vi har vant oss med att lätt kunna se vilka som är tjejer och killar...;)

2007-10-17 @ 14:37:18
#2: bea

haha, okey, det är ganska kul när man måste gissa kön,fast kanske inte såkul för personen man gissar om! :)

2007-10-17 @ 15:04:10
#3: joanna

eller hur! jag har tänkt på exakt samma sak. spejsig blogg förresten ;)

2007-10-17 @ 15:15:15
#4: vicki

Inte viktigt, men jag tror det är roligt och veta:)

2007-10-17 @ 15:49:35
#5: Larissa

Åhh, vilken grymt snygg blogg.. så här skulle jag också vilja ha min, med pilen som glittrar och den stora bilden på startsidan. Väldigt fint, själv så vet jag inte ens hur man gör. Vet inte ens hur man ändrar så de står något annat än kommentera..
Ha det bra

2007-10-17 @ 15:57:33
#6: Larissa

Tack så hemskt mycket, nu har jag också ändrat.. det är ju så mycket man kan ändra men man vet liksom inte hur.
Ha dé

2007-10-17 @ 16:04:01
#7: Nadja

mkt bra skrivet, du har faktiskt rätt fast jag har själv inte tänkt på de först nu :D

2007-10-17 @ 16:09:20
#8: Ulla

Du har så rätt. Jag har oxå funderat över varför man reagerar som man gör om man är osäker på en persons kön. Jag har lärt mig att vi människor hela tiden försöker skapa ordning i vår omvärld. Ser vi ett antal bokstäver utan ngn egentligen mening på t.ex en registreringsskylt vill vi gärna skapa ett ord av det. Vi vill veta vad vi har att förhålla oss till.

2007-10-17 @ 16:10:42
#9: Rebecca

faktiskt sant. jag tror det spelar stor roll för människan som du säger i och med att vi inte kan placera människor i det fack vi vill och på så sätt kan vi heller inte veta hur vi ska bemöta dem. Annars när man väl får veta könet så spelar det ju egentligen ingen roll, vi är ju människor allihopa!

2007-10-17 @ 16:27:20
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: