Hakuna Matata

2007-11-14
19:55:19

Grattis! /S


Grattis Astrid på födelsedagen!



Finns nog ingen som missat att detta är året som Astrid Lindgren skulle ha fyllt 100år.
Jag tittade på en dokumentär om henne imorse som jag spelat in - och hon var verkligen en riktig mystant. Hennes böcker och filmer är ju helt underbara - och det jag gillar väldigt mycket med dem när jag läser dem är att det inte finns en enda svag kvinna/tjej i böckerna! Som liten flicka kan man verkligen se förebilder...

I dokumentären så frågade de barnen om vilken som var deras favoritbok/film. Jag började själv fundera på vilken som var min - men jag kunde omöjligt bestämma mig. Visst finns de det man gillar bättre än andra. Men mina favoriter är ändå Saltkråkan, Emil i Lönneberga - men det beror nog främst på den otroligt mysiga miljön. Det spelar ingen roll att det hon skrev är riktat till barn, för jag älskar filmerna och böckerna lika mycket idag är när jag är 21 år somjag gjorde när jag var liten. Både jag och Tobias har sagt att hennes filmer är något vi verkligen skulle vilja ha hela samlingen av!

Vilken är er favorit av alla Astrids verk?

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: