Hakuna Matata

2007-11-13
18:20:15

Baka baka liten kaka...
Nu ska jag snart till affären - här ska nämligen bakas! Hade tänkt baka imorgon men älsklingen var sugen på kakor - och det är jag med så det blir nog bakning idag istället. Det blir åtminstone en liten milkshake om jag inte skulle orka med bakningen trots allt... :p



Chocolate chip cookies (ca 75 st)   
      
    6 dl havregryn

    4 1/2 dl vetemjöl, 270 g

    1/2 tsk salt

    1 tsp bakpulver

    1 tsk bikarbonat

    1 tsk vaniljsocker
    250 gram smör

    2 1/3 dl socker

    2 1/3 dl farinsocker 

    2 ägg   

    200 g grovt hackad mörk blockchoklad

    50 g (ca 1 dl) riven mörk blockchoklad

    225 g (3 1/2 dl) hackade hasselnötter  
                           
  
Gör så här:
Sätt ugnen på 190 grader,
Kör havregrynen så att de får en mjölliknande konsistens. Blanda med vetemjöl, salt, bakpulver, bikarbonat, och vaniljsocker. Häll över det i en skål. Blanda smöret med de båda sockersorterna till en jämn smet, gärna i matberedare eller med elvisp. Blanda ned mjölblandningen, tillsätt äggen och sist den hackade och rivna chokladen samt de hackade nötterna. Kör ihop till en deg eller arbeta samman den med fingertopparna.
Rulla ihop degen till en avlång korv och lägg i kylen en stund. Ta sedan ut den och skär till kakorna utifrån korven.
Lägg dem på ett bakplåtspapper med en bits mellanrum.
Grädda mitt i ugnen 14-16 minuter

Update:

Tips från syrran som har bakat dem... byt ut lite av smöret med jordnötssmör...mumma.... Å sen kan det vara ide´att bara baka halvsats....jag har bakat tre halva satser på en vecka....bara hälften av den senaste kvar. De går åt....snabbt. Sänk gärna värmen till 175grader då man lätt kan bränna chokladen...



Jag har själv aldrig testat receptet ännu men syrran har gjort det, och hon sa att de blev jättegoda!
 

Kommentar:
#1: Therese

Tips från syrran som har bakat dem... byt ut lite av smöret med jordnötssmör...mumma.... Å sen kan det vara ide´att bara baka halvsats....jag har bakat tre halva satser på en vecka....bara hälften av den senaste kvar. De går åt....snabbt. Sänk gärna värmen till 175grader då man lätt kan bränna chokladen...

2007-11-13 @ 23:36:54
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: