Hakuna Matata

2007-05-30
19:58:48

Positivt överraskad! /S
Idag hade jag som tidigare nämnt en föreläsning om dubbelteckningens mysterium... jag såg inte direkt fram emot det - men jag måste säga att jag verkligen blev positivt överraskad!!
Vi fick spela massor av olika spel så det var inte alls jobbigt!

Jag kan kort säga vad jag lärt mig; Förr sa man att efter kort vokal var det dubbeteckning, som ex kAtt.
Denna regél stämmer dock inte. Vi kan utveckla den gamla regeln och ordet katt och jämföra med andra ord som också har kort vokal men INTE följs av en dubbelteckning: katapult, katalog,kant

Den korrekta regeln för dubbelteckningar är: betonad kort vokal följs av två konsonanter. Betoningen handlar om vilken vokal i ordet det är man betonar, som ordet apelsin.... även om vokalen a är kort så ligger betoning i ordet på vokalen i, men eftersom det är en lång vokal så behöver det inte följas av två konsonanter. Ett ord som faktiskt har en kort betonad vokal är order salt. Här finns det bara en vokal och då är det den som betonas, och den är kort - därmed följs den av två konsonanter. Ordet kall som också har en kort betonad vokal följs också av två konsonanter - men ljuden som följer efter vokalen är likadana därför stavar man med två L.
 
Ett knep är att bara skriva ett ord fram till den betonade vokalen: ordet GRATTIS
Den betonade vokalen i det ordet är A, därför skriver jag GRA
eftersom det är en kort betonad vokal ska det nu följas av två konsonanter GRAT... här måste det vara en dubbelteckning av en konsonant då nästa bokstavsljud är ännu en vokal= graTTis

Det finns undantag från denna regel med - men den är MYCKET bättre än den gamla regeln. Ett undantag är ord med J - man stavar aldrig något med två J då det är en halvvokal och man dubbeltecknar aldrig vokaler. Ett annat undantag är X - det dubbeltecknar man heller aldrig pga att bokstavsljudet innehåller konsonantljuden K och S - alltså två konsonanter i en bokstav.

Svårt att förklara i text, men jag lärde mig mycket idag och jag fick chansen att lära Tobias regeln sen - han var nöjd över att äntligen ha en regel att förlita sig på - och jag kände mig som lyckats förklara så att han fattade :D

Så i sommar ska det tillverkas spel av mig som tränar detta - medans man ännu minns det... Vi kan ha en sådan dag tillsammans om du vill Linda ;9

Jaja.... säkert inte särskilt intressant för någon - men jag är faktiskt både stolt och lite förundrad över mina kunskaper och tänkte att kanske åtminstone du Linda har användning för det.

Så... slut på min predikan....

Tack och hej....!

Kommentarer:
#1: Pumba

Bra, du får nog ta och förklara mer för mig... har ju inte läst svenska =P
Ta med lektionsmaterial om du har så jag kan få ta del av nu när vi ändå har tid!
Pusspuss

2007-05-30 @ 20:21:40
#2: Anonym

ja precis! man anväänder väl inte skrivmaskin när det numer finns dator liksom =)
söt blogg!

2007-05-30 @ 21:39:02
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: