Hakuna Matata

2007-04-23
16:14:33

Första VFU-dagen! /S
Idag var det första dagen på min tre veckor långa VFU. Jag var duktig och cyklade iväg vid 07.15 för att vara säker på att hinna fram i tid... vilket jag gjorde med 25 minuters marginal!! Så nu vet jag att det räcker med att cykla hemifrån halv 8 de dagar man börjar 8. Det var faktiskt riktigt skönt att cykla men det beror nog mest på att det är jätteskön väg dit, sista biten är en ca 2 km lång nerförsbacke så man behöver inte trampa något alls. Sedan regnade det lite lätt så luften var så där härligt fuktig. Mycket av vägen går genom ett skogsparti och mellan träden var det alldeles vitt  då det växer en massa vitsippor över allt!

Dagen i sig var helt okej, jag kände att jag fick lite bättre kontakt med eleverna och att de inte längre känner sig lika blyga inför mig. Min första uppgift var att läsa veckans engelska text... hm.. kunde gått mycket bättre. Även om jag känner mig säker på den engelskan de läser så upptäckte jag att jag inte alls var särskilt bra på uttalet... är ju så sällan man pratar eller läser engelska högt! Men jag gjorde mig förstådd i alla fall. Det känns som att den här veckan kan bli lång då jag inte alls har samma syn på hur undervisningen bör ske som vikarien. Vikarien var väldigt hård och kontrollerande, exempelvis så fick alla elever säga vilket mattetal de var på innan mattelektionen började så att hon skulle kunna se hur långt de jobbat. Jag tycker kanske att det är okej att göra så om hon känner barnen, men hur ska hon kunna veta om en elev jobbat bra eller ej genom att titta på hur långt de jobbat i boken...en del jobbar långsamt eftersom de har svårt för ämnet medans andra inte behöver anstränga sig alls.
Sedan fick de göra en övningsstencil, denna rättade hon med röd bläckpenna!! Och hon skrev bara bra på de som hade färre än 2 fel...snacka om höga krav med tanke på att de gick igenom det idag!!!
Så den kunskap jag kommer få den här veckan tror jag kommer gå ut på hur man INTE ska bete sig som lärare, men det kan ju vara bra det också...

Igår ingick jag och Tobias i en pack på mitt initiativ; från och med igår och fram tills i sommar ska vi gå ut och gå en 30-min promenad/dag oavsett väder.... Gud så dum man får bli!!! Egentligen vill jag göra det... men när man cyklat hem efter en VFU-dag så är man inte jättesugen på att ge sig ut igen... snarare drömmer jag om att lägga mig i sängen och sova. Men men... 30 minuter är ju varken långt eller länge...
Nu när jag ändå pratar hälsa så har jag även hittat tabletter att köpa, det ena var brustabletter med vitaminer särskilt för hår och naglar, något jag är i stort behov av då både naglar och hårtoppar ständigt klyver sig. Det andra jag såg var en detoxkur med tuggtabletter. jag har velat testa en detoxkur ett tag sedan syrran köpte det och blev nöjd med resultatet, men jag som har såna löjliga svårigheter med att svälja tabletter ville inte betala en massa pengar ifall jag inte skulle kalra av att svälja dem... men nu har jag alltså hittat ett alternativ... tuggtabletter :)))

Nu ska jag titta lite på TV i väntan på Tobias pannkakor... mums!

Hur har din dag varit?

PS. Gillar den nya layouten...skitsnygg! Hatar dock fotot längst till vänsteri raden!!! DS.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: