Hakuna Matata

2006-11-20
19:42:11

Just shoot me! /L

Ja, idag fick jag mina VFU uppgifter som jag inte känner mig speciellt mogen för.
Jag ska alltså ha några pass i SO, detta ska planeras tidigt stod det men vi fick uppgiterna först idag och har salstenta på fredag så det var ju inte en så trevlig överraskning.
Är det någon som har några tips över hur man kan göra för att få in alla SO-ämnena i ett pass så vore det intressant.
Känner mig något stressad nu, kan inte provet och nu fick den här skiten att göra också.
Blir extra jobbigt att göra det när jag aldrig varit i klassen förut. Trodde inte man behövde ha lektioner under första året man läser heller menmen.
Det är stressigt även när man bara har 2 veckor VFU, man hinner inte slappna av heller. Jag måste ju även göra ett studiebesök med barnen. Nu känner jag mig snurrig i huvudet vill jag lova! 

Uppgifter: Den studerande skall plander och genomföra några lektioner/pass i SO-ämnena. Studenten skall också undersöka hur man i geografi arbetar med exkursioner kopplat till olika platser och utifrån samhällskunskap hur man arbetar med demokratifrågor. I historia och religion undersöker studenterna hur berättelser och eller skönlitteratir kommer till användning i respektive ämne. I "kappsäcken" har den studerande med sig kurslitteraturen, lektionsinnehåll och övriga inslag i inriktningen samt egna reflektioner. Utöver detta finns du, lärarutbildare och lokala planeringar (i ämnena) samt undervisningsmålen.


Inför vårens VFU-period vore det stor betydelse om ni tillsammans planerar de avsnitt som studenten skall ansvara för. Under vårterminen studeras först en temakurs om närmiljön (5v). Därefter följer en temakurs om globala förhållanden (11v) som innefattar en VFU-vecka som inte är skolområdeförlagd och då reser vi till Auschwitz. Den andra temakursen avslutar med en VFU-period (5v).


1. Du tittar på hur de lokala styrdokumenten ser ut, lokal arbetsplan och kursplaner. Se även på planeringar för arbetsområden eller hela året.


2. Följ lärarutbildarens och arbetslagets hela verksamhet.


3. Planera och genomför några pass/lektioner. Försök att integrera alla fyra ämnena i din undervisning. (Planeras tidigt i samarbete med lärarutbildaren)


4. Dokumentera en lektionsplanering/ett pass. Analysera genomförander. Slutsatser!


5. Bilda dig en uppfattning om läromedlen i alla SO-ämnen inom OÄ. Hur kommer de olika ämnena till uttryck?


6. Undersök hur man arbetar med

* exkursioner i landskapet utifrån geografi

* demokratifrågor i samhällskunskap

* berättelser och eller skönlitteratur i historie- och religionsundervisningen


7. Planera vårens VFU tillsammans med lärarutbildaren. OBS! Under femveckorsperioden skall tonvikten vara lagd på SO-ämnena och får gärna handla om lokala förhållanden (hembygden), eller globala förhållanden

/Stressad Linda


Kommentar:
#1: Manny

Mentorn kan säkert hjälpa dig planera om du berättar dina uppgifter. Annars får du kolla lektion.se och burkar.nu eller vad den heter (finns inlagd som länk)

2006-11-20 @ 21:51:06
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: